asiacinefil.com
ANALIZE, INTERVIURI

ASIA TEAM ROMANIA

Cele mai noi subtitrari, proiecte

BIOGRAFII

Actori, actrite, regizori

CIVILIZATIE ASIATICA

cultura si civilizatie asiatica

TRAILERE

Cele mai noi trailere

Home » DIVERSE

Zinnia Flower (2015) – o meditaţie lucidã despre sensul vieţii şi despre regãsirea proprie

Trimis de pe 26 Aug 2018Fara comentarii

Filmul regizorului taiwanez Tom Lin Shu-yu, “Zinnia Flower” (2015) continua linia anterioarelor productii ale acestuia inspirate din experiente personale. De aceasta data, acesta exprima amarul sentiment de mahnire care l-a cuprins in 2012 odata cu pierderea sotiei sale. Filmul este, asadar, o drama sfasietoare care se fereste de cliseele elegiace, dar care nu ezita sa puna punctul pe i cand vine vorba de redarea durerii si suferintei personajelor principale. Acestea sunt interpretate de cunoscuta actrita Karena Lam si de Stone. Nascuta in Vancouver, actrita si cantareata taiwanezo-canadiana Karena Lam (37 de ani la data filmarilor), cunoscuta din filme precum “The Floating Landscape”, “Claustrophobia” sau “July Rhapsody”, a castigat cu acest rol premiul “Golden Horse” pentru Cea mai buna actrita intr-un rol principal. A fost apogeul carierei sale in lumea filmului, inceputa in 2002, devenind totodata si singura actrita din toate timpurile care a castigat 3 premii “Golden Horse” (celelalte doua le-a castigat pentru Cea mai buna actrita in rol secundar si Cea mai buna actrita debutanta). Precedentul record a fost detinut de cunoscuta Joan Chen, prima persoana ce a castigat 2 premii “Golden Horse”, pentru regie si rol principal. Asadar, cu acest rol, Karena Lam a intrat in istoria cinematografiei taiwaneze, in total filmul castigand 3 premii si avand 6 nominalizari. Tema muzicala a filmului apartine trupei “indie” taiwaneze Sodagreen.

Viata a doua cupluri este iremediabil distrusa de un tragic accident de circulatie. Chang Yuwei (Stone) a fost langa sotia sa Chen, cand un carambol s-a produs pe o autostrada din Taipei si a surprins mai multe masini. Durerea lui Chang Yuwei e cu atat mai mare cu cat odata cu sotia lui, isi pierde si copilul pe care cuplul urma sa-l aiba. Acesta il considera principalul vinovat de tragedie pe soferul camionului ce se afla in fata lui, Lee Jen-Yo, care a franat brusc, astfel ca intentioneaza sa-l dea in judecata. Insa spre stupoarea sa afla ca si acesta a decedat. Jen-Yo a lasat-o in urma pe Lin Shin-Ming (Karena Lam), cea cu care in scurt timp urma sa se casatoreasca. Pentru Shin-Ming si Chang Yuwei, viata isi pierde orice inteles, pretutindeni in jurul lor regasind doar tristete in absenta partenerilor lor. Amandoi incearca sa se refugieze in credinta, urmand ritualul buddhist al celor 100 de zile, cad in patima alcoolului, a pacatelor trupesti sau chiar in pacatul unei tentative de sinucidere, cautand o cale de a-si alina durerea. Drumurile lor se intersecteaza intamplator, fara a sti vreunul despre suferinta celuilalt, ramanand niste straini familiari uniti de un singur lucru: o fiinta draga pe care un accident la fel de familiar le-a luat-o de langa sufletul lor… Pot regasi acestia sensul vietii ?

“Zinnia Flower” este o drama ce impresioneaza prin realismul redarii trairilor celor doi protagonisti, un el si o ea carora soarta le-a harazit o viata fericita alaturi de perechea lor, dar al caror traseu in viata este deturnat de un neasteptat accident de circulatie. El – Chang Yuwei, interpretat de Stone, chitaristul trupei rock Mayday – urma sa devina curand tata, insa intr-o clipa de neatentie isi pierde si sotia, si copilul, si e la un pas sa-si piarda si propria viata. Doborat de mahnire, intrebandu-se care e motivul pentru care a mai ramas in viata, Yuwei cade in patima alcoolului, rabufnind impotriva tuturor. Vede in consolarile celor din jur doar falsitate si indiferenta, se revolta impotriva lui Dumnezeu (sotia lui fiind crestina practicanta) si incearca sa-si regaseasca linistea interioara rugandu-se lui Buddha si urmand ritualul celor 100 de zile, in care se spune ca sufletul rataceste in drumul despartirii de aceasta lume. Ming – interpretata excelent de Karena Lam – urma sa se casatoreasca cu logodnicul ei, Jen-Yo, cel care a provocat accidentul franand brusc, si care si-a pierdut si el viata. Si ea e un suflet chinuit de suferinta, dar, contrar lui Yuwei, interiorizeaza toata mahnirea, incercand sa dea de inteles celor din jur ca face fata cu bine tragicei situatii. Aflata in deriva, si ea cauta sa urmeze ritualul celor 100 de zile pentru a-i asigura logodnicului ei o plecare impacata spre o noua viata, in vederea unei reincarnari fericite, dar dincolo de aceasta palida consolare incearca sa gaseasca ancorele care sa o motiveze sa mearga mai departe. Sora ei incearca sa o readuca la o viata normala, dar Ming se eschiveaza elegant, fara a da de inteles ca trece printr-un chin. Incearca sa-si continue viata ca si cum logodnicul ei ar fi fost in continuare alaturi de ea, insa nu face decat sa se hraneasca cu iluzii, accentuandu-si durerea si desertaciunea din suflet. Filmul insista pe cele doua personaje, surprinse in fiecare clipa din cele 100 de zile de doliu. Cei doi se intalnesc intamplator la ritualul buddhist de la un templu, fara a sti ceva vreunul despre suferinta celuilalt (oare cum s–ar fi comportat impulsivul Yuwei fata de Ming daca ar fi stiu ca o are in fata pe viitoarea sotie a celui ce a luat viata sotiei si copilului lui nenascut ?), iar povestea se sfarseste la capatul celor 100 de zile, cand se spune ca sufletul defunctului s-a reincarnat si ca din acel moment nu mai ai voie sa il jelesti. De altfel, titlul filmului – care aparent nu are nici o legatura cu povestea, exceptand faptul ca la inceput vedem o floare de zinnia artificiala la bordul masinii accidentate miscandu-se mecanic in deriva – este o metafora ce face trimitere la faptul ca se spune ca floarea de zinnia e inflorita timp de 100 de zile. De aici similitudinea cu cele 100 de zile ale ritualului buddhist al jelirii defunctului. Treptat, cei doi protagonisti ajung sa constientizeze ca nu sunt singuri in suferinta lor, si ca, de fapt, oricat de tristi ar fi, viata trebuie sa mearga mai departe cladita exact pe acele lucruri lasate de cei ce nu mai sunt, celorlalti. Yuwei va realiza ca sotia lui, profesoara de pian, a avut elevi care au indragit-o si au preluat ceva din invataturile ei, in timp ce Ming va prelua retetele culinare ale logodnicului ei si benzile desenate prin care acesta a facut atat de multa lume sa zambeasca. Redescoperind aceasta latura umana a celor pe care i-au iubit, vor dobandi senzatia ca acestia continua sa traiasca mai departe prin intermediul celor ce le-au preluat ceva din fiinta si invataturile lor. Si chiar daca finalul nu este unul prea optimist, el ne arata ca regizorul este un fin psiholog si analist al trairilor sufletului uman. Un film despre doua suflete chinuite si ratacite in tumultul post-traumatic al unui tragic accident, un film despre readaptarea la viata de dupa trauma, despre regasirea sensului vietii si a tot ce s-a pierdut din ea, prin lucrurile frumoase ramase in urma celor dragi. Una din cele mai sensibile, coerente si realiste drame taiwaneze realizate vreodata, “Zinnia Flower” ne ofera o meditatie lucida asupra sensului vietii atunci cand pierzi pe cineva drag.

Traducerea si adaptarea au fost efectuate in premiera in Romania de gligac2002 (Asia Team) pentru asiacinefil.

Prezentare realizata de cris999 – asiacinefil

Scrieti un comentariu!

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

Acesta e un site care foloseste "Gravatar". Pentru a obtine un avatar universal, inregistrati-va la Gravatar.

Comment Spam Protection by WP-SpamFree

*