Wu Tianmin, unul din regizorii de marca ai asa-numitei “a patra generatii” de regizori ai Chinei (din care fac parte si mult mai celebri Zhang Yimou si Chen Kaige) a realizat in 1996, la un deceniu distanta de anteriorul sau film, poate cel mai de rasunet succes al carierei sale, “The King of Masks”. Productia a fost un succes atat in China cat si peste Ocean, castigand 1 milion de dolari numai in Statele Unite, unde s-a lansat 3 ani mai tarziu, in 1999 (era un lucru mare, pe atunci, ca un film strain sa treaca de pragul a un million de dolari incasari). Prezent la numeroase festivaluri internationale de film, “The King of Masks” a castigat nu mai putin de 19 premii, cel mai important fiind de departe Cocosul de Aur (premiul Asociatiei Chineze de Film) pentru Cea mai buna regie. Productia a marcat, de asemenea, si apogeul carierei protagonistului povestii, Zhu Xu, ce a debutat intr-un film la 57 de ani si la data filmarilor avea 66 de ani, ce a castigat mai multe premii pentru interpretarea sa memorabila. Din pacate, atat regizorul Wu Tianmin cat si Zhu Xu nu se mai afla printre noi, primul stingandu-se in 2014, iar Zhu Xu cu nici o luna in urma, la 88 de ani. Filmul, o veritabila capodopera careia ii putem spune deja clasica, deschide o fereastra prin care tanara generatie si in general publicul occidental poate vedea si invata o multime de lucruri despre istoria si cultura Chinei, de unde si valoarea sa artistica uriasa.

In Sichuanul inceputului anilor ’30, Wang, supranumit “Regele Mastilor”, e un batran maestru in manuirea mastilor, o forma de arta specifica regiunii, in care exceleaza. Traieste intr-o saracie lucie cu companionul sau de spectacole stradale, maimutica Generalul, intr-o barca pe malul raului, singura sursa de venit fiind banii lasati de spectatorii reprezentatiilor lui stradale. Intr-una din zile e remarcat de maestrul Liang Sulang, un artist interpret de opera sichuaneza, care ii propune sa intre in compania sa de teatru si sa ofere publicului un spectacol mult mai variat. Regele Mastilor refuza oferta, chiar daca aceasta era extrem de tentanta financiar, motivand prin faptul ca este si va ramane un singuratic, ce lucreaza pe cont propriu. Fascinatia maestrului Liang pentru arta batranului face ca in mintea acestuia sa rezoneze o intrebare pusa de maestrul Liang: ce se va intampla cu arta sa dupa ce va parasi aceasta lume ? Astfel ca decide sa urmeze traditia si incearca sa adopte un baiat caruia sa-i transmita toate invataturile. Poreclit “Catelus”, acesta se ataseaza repede de noul sau bunic, si cei doi par a se completa reciproc. Doar ca baiatul ascunde un secret care va narui toate planurile bunicului…

“The King of Masks” e o adevarata oaza de informatii despre cultura chineza, expuse pe fundalul unei povesti simple si emotionante prin trairile naturale pe care le transmit personajele sale. Mesajul filmului e unul universal, ce ne face sa intelegem ca oamenii peste tot in lume sunt la fel datorita trairilor lor, in ciuda barierelor politice, ideologiei culturale sau limbii. Prin intermediul acestei productii descoperim doua forme de arta traditionala din China, e vorba de opera sichuaneza si arta schimbarii fetelor, pe care batranul maestru supranumit simbolic “Regele Mastilor” o stapaneste la perfectiune, starnind admiratia celui mai in voga interpret de opera sichuaneza a timpurilor, Liang Sulang, un artist educat ce exceleaza in arta interpretarii. Cum o spune Regele, “doua piscuri se intalnesc”, iar singurul care are de castigat e spectatorul, ce are sansa de a descoperi o lume aparte, in care talentul, pasiunea si respectul sunt puse in slujba artei si esteticului. In plus, filmul ne provoaca sa intelegem conceptele ce stau la baza unei societati patriarhale, cum era China anilor ’30 de dinainte de invazia japoneza, societate in care pietatea filiala era o traditie. Si nu doar atat: filmul ne descrie si trista soarta de a te naste fata intr-o lume in care mostenirea – atat materiala cat si spirituala – a unei familii e lasata unui urmas de sex masculin. Absenta acestuia putea periclita insasi perpetuarea valorilor transmise din generatie in generatie, care pentru chinezi sunt sacre. Vedem o imagine aproape idilica a provinciei Sichuan, rustica si fascinanta prin structura sa de piatra, vedem celebra statuie a lui Buddha gigant (un simbol al regiunii) si vedem o societate impamantenita in niste traditii cu reguli stricte, in care contastul social e epatant: marea majoritate a localnicilor traiesc intr-o saracie crunta, copiii sunt vanduti la colt de strada fara ca autoritatile sa intervina in vreun fel, copiii sunt rapiti in plina strada si mai apoi revanduti pentru profit, iar in paralel cu aceasta lume o vedem pe cea a potentatilor locali, imbracati in straie stralucitoare, purtati in public intr-un scaun de 4 caratori, care pot interveni pe langa autoritati si rezolva orice probleme prin puterea banului. Regasim apoi simboluri ale Chinei transmise de secole generatiilor urmatoare, precum dragonul, festivalurile, buddhismul, totul ca elemente de decor ce dau o culoare aparte povestii. Cele doua personaje principale sunt interpretate magistral de doi actori cvasi-necunoscuti. Regele Mastilor e un batranel jovial, mereu plin de viata, care nu poate decat sa culeaga ropote de aplauze in piata unde da reprezentatiile de schimbare a mastilor in compania companionului sau credincios, Generalul, o maimutica. Catelus (porecla data fiului sau) e un copil de 7 ani care trebuie sa invete talentul bunicului sau in manuirea mastilor pentru a putea prelua si duce mai departe traditia, dar de cele mai multe ori in loc sa ii aduca bucurie in suflet, il nefericeste, abatand nenoricirile asupra lui. Soarta sau mai bine zis karma ii apropie si ii desparte, le surade si ii indeparteaza sufleteste, insa toate aceste incercari nu ii fac decat sa realizeze cat de fragila poate fi uneori viata si cat de pretioasa e persoana de langa tine. De aceasta data, relatia dintre nepot si bunic se dovedeste a fi una speciala, care nu poate decat sa ne impresioneze prin sinceritatea sa. Un film deosebit despre viata, traditii si arta in vremurile tulburi de la inceputul anilor ’30, in vechiul Sichuan atat de frumos filmat si prezentat sufletului nostru de un regizor remarcabil cum a fost Wu Tianmin.

Traducerea si adaptarea (+timing refacut manual) au fost efectuate in premiera in Romania de gligac2002 (Asia Team) pentru asiacinefil.

Prezentare realizata de cris999 – asiacinefil

0 Comments

Post your comment

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>