asiacinefil.com
ANALIZE, INTERVIURI

ASIA TEAM ROMANIA

Cele mai noi subtitrari, proiecte

BIOGRAFII

Actori, actrite, regizori

CIVILIZATIE ASIATICA

cultura si civilizatie asiatica

TRAILERE

Cele mai noi trailere

Home » DIVERSE

The Brain Man (2013) – poate fi schimbatã cu adevãrat firea umanã ?

Trimis de pe 19 Aug 2018Fara comentarii

Orasul Tokyo e terorizat de o serie de explozii controlate de la distanta, al caror autor nu poate fi gasit de Politia Metropolitana. Mariko (Yasuko Matsuyuki) e doctor psihiatru la un mare spital din capitala, si doar ploaia o impiedica sa reuseasca sa prinda autobuzul care sa o duca acasa. Insa ghinionul de moment se transforma intr-o uriasa sansa, deoarece la scurt timp autobuzul sare in aer. Mariko insasi a suferit o trauma in viata personala, astfel ca bazandu-se pe principiile de viata si pe propria experienta, propune conducerii spitalului aprobarea unui program psihiatric controversat. Acesta avea in centru ideea ca mambrii familiei unei victime sa se intalneasca fata in fata cu autorii ce au produs trauma, Mariko sustinand ca acest lucru are un efect benefic atat asupra psihicului familiei victimelor cat si a autorilor insisi, ce se pot indrepta mai usor constientizand greseala comisa. La scurt timp dupa explozia autobuzului, politia retine un barbat, Suzuki Ichiro (Toma Ikuta), care e banuit ca ar fi autorul atentatelor ce terorizeaza capitala. Acesta, insa, se comporta extrem de ciudat, si pentru a fi sigur ca nu va invoca nebunia pentru faptele comise, e dus de detectivul Chaya (Yosuke Eguchi) la doctorita Mariko, pentru o evaluare psihiatrica. Lucrurile iau, insa, o intorsatura neasteptata atunci cand Mariko descopera anumite lucruri despre bizarul ei pacient…

Regizorul japonez Tomoyuki Takimoto si-a inceput cariera acum 14 ani, debutand cu o drama, si dupa o pauza de 3 ani a revenit in forta cu ceea ce avea sa devina tema lui preferata, thrillerele dramatice. Recent, am putut viziona una din productiile sale exponentiale, “Grasshopper” (2015), ce insa a fost precedata, in 2013, de “The Brain Man”, de departe cel mai reusit film al regizorului. Filmul are la baza romanul omonim al lui Urio Shudo, care a fost laureat cu prestigiosul premiu Edogawa Rampo in anul 2000, premiu acordat anual inca din 1955 de Asociatia Scriitorilor de literatura de mister din Japonia. Productia a castigat 12,7 milioane de dolari la box-office si un premiu, acordat actritei Fumi Nikaido pentru interpretare, la Yokohama (actrita interpreteaza un rol negativ din care nu are cum sa nu iasa in evidenta). Rolurile principale le revin unor actori consacrati deja. E vorba de Toma Ikuta (aflat la prima colaborare cu regizorul Takimoto, urmata la 2 ani distanta de “Grasshopper”), Yasuko Matsuyuki (remarcata in celebrul “Suspect X”, ce interpreteaza un medic psihiatru) si Yosuke Eguchi (devenit celebru cu rolul principal din “Goemon” si cu aparitiile din trilogia “Ruroni Kenshin”, ce da viata unui detectiv de politie aspru). Intr-un mic rol secundar, il vom recunoaste si pe Shota Sometani.

“The Brain Man” e un thriller rafinat, al carui regizor a stiut perfect sa exceleze in crearea unei stari de tensiune si atmosfere de neliniste apeland la multe culori intunecate inclusiv in plina zi. Filmul are un ritm lent, punctat cu momente de soc, ce nu fac decat sa sporeasca impredictibilitatea personajelor si a pericolului. Regizorul nu s-a ferit sa cenzureze anumite scene ce pot fi percepute de unii destul de violente, insa in ciuda sadismului personajelor negative, motivatia acestora e putin obscura, aducand putina ambiguitate in fundamentarea actiunilor lor. In schimb, cand vine vorba de relationarea dintre cele doua personaje principale, doctorul psihiatru Mariko si detinutul Ichiro Suzuki, povestea capata alte valente, mult mai umane, prin intermediul flashback-urilor fiind analizat psihicul si motivatia lui Ichiro Suzuki, un personaj misterios a carui tacere ascunde multe. Ichiro Suzuki e intrepretat de atragatorul Toma Ikuta (pe care am avut ocazia sa-l mai vedem in “Grasshopper”, “Prophecy” si “Miracle: Devil Claus’ Love and Magic”), care, in mod paradoxal, desi e protagonistul filmului, are un numar foarte mic de replici de rostit. Limbajul subtil al trupului si privirea patrunzatoare a tacutului Ikuta sunt de-a dreptul fascinante, nici nu e nevoie de mult dialog din partea lui. Personajul lui, Suzuki, e pe cat de atragator pe atat de misterios. Este retinut de politie dupa o descindere in forta si reuseste sa scape cu viata dintr-o explozie intr-un mod miraculos, desi ranit de srapnel destul de grav. Tacerea lui si dorinta detectivului de caz Chaya-san de a inchide repede cazul si de a obtine condamnarea lui pentru exploziile ce au terorizat capitala il imping pe acesta din urma sa se adreseze psihiatrei Mariko Washiya pentru o evaluare rapida si “favorabila” a detinutului. La scurt timp, insa, Mariko constata ca are in fata un pacient rar, cum nu a mai avut vreodata, o veritabila curiozitate pentru meseria pe care o practica. Mariko (interpretata de Yasuko Matsuyuki din “Suspect X”) e un doctor psihiatru ce crede cu tarie in capacitatea omului de a se schimba pe sine din interior. Sustine introducerea in Japonia a unui program controversat, ce presupunea aducerea fata in fata a familiei traumatizate a victimelor si a calaului, crezand cu abnegatie ca in acest fel, calaul va constientiza pacatul comis si se va cai mai usor, in drumul spre reabilitare. Superiorii ei nu-i dau credit, considerand-o excesiv de implicata cand vine vorba de proiecte cel putin fanteziste, fara vreo perspectiva practica. Pe fondul acestei frustrari si a unei experiente proprii dureroase, ea vede in Suzuki Ichiro un fascinant obiect de studiu psihiatric, pornind pe cont propriu in explorarea trecutului acestuia, pentru a afla ce mister ascunde comportamentul sau bizar. Dincolo de aceasta analiza, se afla crezul profesional al lui Mariko, conturat in jurul unor notiuni filosofice serioase si total neasteptate pentru genul filmului, thriller: poate fi o persoana cu adevarat reabilitata sau firea ei de la natura schimbata ? Un film excelent, o pledoarie pentru un gen – thrillerul psihologic – care in cinematografia japoneza mereu a fascinat si incitat, ceea ce-l si face, de altfel, atat de apreciat si indragit in randul cinefililor iubitori de productii japoneze serioase.

Traducerea si adaptarea au fost efectuate in premiera in Romania de gligac2002 (Asia Team) pentru asiacinefil.

Prezentare realizata de cris999 – asiacinefil

Scrieti un comentariu!

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

Acesta e un site care foloseste "Gravatar". Pentru a obtine un avatar universal, inregistrati-va la Gravatar.

Comment Spam Protection by WP-SpamFree

*