asiacinefil.com
ANALIZE, INTERVIURI

ASIA TEAM ROMANIA

Cele mai noi subtitrari, proiecte

BIOGRAFII

Actori, actrite, regizori

CIVILIZATIE ASIATICA

cultura si civilizatie asiatica

TRAILERE

Cele mai noi trailere

Home » DIVERSE

The Assassins (2012) – dupã ce a fost Confucius, Chow Yun-Fat revine pe marele ecran în rolul generalului Cao Cao

Trimis de pe 2 Dec 2012Fara comentarii

Dupa ce a impresionat un intreg mapamond interpretandu-l pe Confucius in blockbuster-ul omonim, legenda filmului din Hong Kong, Chow Yun-fat, revine pe marile ecrane dupa o pauza, intr-un alt rol grandios, cel al generalului Cao Cao, in recenta productie “The Assassins”. Japonezul Hiroshi Tamaki (MW, Ooku, Nodam Cantabile) si actrita chineza Liu Yifei (care in ultimii 2 ani a avut o ascensiune fulminanta, impresionand in A Chinese Ghost Story, White Vengence si in recentul The Four) completeaza distributia acestui blockbuster istoric a carui actiune se petrece in perioada celor 3 regate, spre sfarsitul dinastiei Han (prima jumatate a secolului II e.n). “The Assassins” a obtinut peste 16 milioane de dolari la box-office in China continentala, clasandu-se in top 10 al acestui an in privinta filmelor autohtone. Filmul are la baza clasicul “Romance of the Three Kingdoms” al literaturii chinezesti si reprezinta debutul in cariera regizorala pentru Zhao Linshan. In spatele camerei de luat vederi se afla legendarul Zhao Xiaoding, colaboratorul obisnuit al lui Zhang Yimou, care a reusit sa transforme imaginea tiranului anti-erou Cao Cao intr-una vie, care provoaca chiar simpatie.

La sfarsitul secolului 1/inceputul secolului 2, China e condusa de dinastia rasariteana Han, pe tron aflandu-se regele marioneta Xian. Adevaratul conducator al Imperiului e generalul Cancelar Cao Cao (Chow Yun-fat), cel care il invinge le Lu Bo si alti lorzi locali razboinici, consolidandu-si puterea in nordul Chinei. In timp ce acesta purta campanii victorioase departe de casa, iar Imparatul Xian traia fara griji, in desfatare, in Palatul din capitala Xudu, unde sotia lui era ravnita de fiul lui Cao Cao, Cao Pi, undeva intr-o tabara de prizonieri de razboi, doi copii erau rapiti si dusi cu forta. E vorba de Ling Ju (Liu Yifei) si prietenul ei Mu Shun (Hiroshi Tamaki). Acestia au fost supusi unor antrenamente dure, deseori viata lor atarnand de un fir de par. Fara a li se spune pentru ce se pregatesc si cine e stapanul care ii oblige la antrenamentele draconice, anii trec, si-I regasim pe cei doi in continuare impreuna, dandu-si sperante ca intr-o zi vor putea fi impreuna intr-un loc lipsit de razboaie, trauma si drame. Cand pregatirea lor a fost desavarsita, destinele lor se despart, si tot atunci afla ce misiune au: sa-l asasineze pe cel mai puternic om de pe pamant, generalul Cao Cao. In acest sens, Ling Ju e trimisa ca si concubina in resedinta lui Cao Cao, in timp ce Mu Shun e castrat si devine eunuc tot in resedinta temutului Cancelar. Fara a sti unul de soarta celuilalt, cei doi indragostiti se intalnesc dupa un timp accidental in resedinta lui Cao Cao, care tocmai revenea de pe campul de lupta. Vor reusi cei doi sa duca planul la bun sfarsit ?

Dincolo de partea de fictiune, care da culoare acestui film, “The Assassins” porneste si ramane tot timpul ancorat in realitate, in istoria inceputului de secol II, in care cea mai marcanta personalitate a vremii a fost generalul Cao Cao (pronuntat in chineza Tsao Tsao). Penultimul Cancelar al dinastiei rasaritene Han, acesta a concentrat in mainile sale puterea in ultimii ani de existenta ai dinastiei. Ca figura centrala a perioadei celor 3 regate chinezesti, acesta a fondat ceea ce ulterior avea sa devina statul Cao Wei, fiind cunoscut cu titlul postum de Imparatul Wu al Wei-ului. Cu o personalitate puternica, deseori portretizat ca un tiran necrutator si crud, Cao Cao a fost elogiat de contemporani pentru geniul military si capacitatea stralucita de a carmui, acesta tratandu-si subordonatii ca pe propria lui familie. Ceeace nu reflecta filmul – probabil datorita varstei destul de inaintate a protagonistului Chow Yun-fat – e faptul ca Cao Cao stapanea foarte bine artele martiale dar si poezia, acesta scriind multe jurnale de razboi de pe campurile de lupta. In opera chineza, Cao Cao e reflectat ca un personaj al carui aspect al mastilor subliniaza personalitatea lui inselatoare. Sursa principala a operelor chinezesti a fost “Romance of the Three Kingdoms”, cea mai importanta scriere despre perioada celor 3 regate. Cum de la aceasta au pornit toate ecranizarile, piesele de teatru si scrierile ulterioare, imaginea negative a lui Cao Cao s-a propagate de-a lungul timpului, si in ciuda incercarilor de schimbare a starii de lucru, si in zilele noastre lucrurile au ramas neschimbate. Se spune chiar ca dup ace comunistii au castigat in Razboiul Civil in 1949, Cao Cao a fost asemanat de multi cu liderul comnist Mao Zedong, de unde si efortul autoritatilor couniste de a imbunatati imaginea lui Cao Cao. Cao Cao a sesizat importanta agriculturii si a proviziilor in purtarea razboaielor, dand terenuri spre cultivare refugiatilor loviti de foamete. Chiar daca masura viza crearea unei armate puternice, oamenii de rand si-au imbunatatit mult standardele de viata. Mai mult, a fost preocupat sa dezvolte educatia oamenilor de rand, avand chiar decrete date in acest sens. Ca un simbol al puterii sale, Cao Cao a dispus construirea Fortaretei Vrabiei de Bronz, insa poate mai interesanta decat aceasta a fost descoperirea in 2009 a mormantului lui Cao Cao. Legendele spuneau ca pentru ca locatia lui sa fie tinuta secreta, existau 72 de capcane ce protejau locul de odihna al Cancelarului. Legendele nu au avut o confirmare in realitate, initial descoperirea nefiind raportata la autoritati, iar vanatorii de comori sustragand o parte din lucrurile gasite in mormant. Mormantul avea 740 mp, iar in el au fost identificate 250 de artefacte – arme, armuri, vase din lut, ramasitele unui barbat de peste 60 de ani si a doua femei (de 50 si 20 de ani). N-au fost gasite obiecte de lux, lucru in concordanta cu dorinta lui Cao de a fi inmormantat cat mai simplu cu putinta.Ramasitele se crede ca au apartinut lui Cao Cao si sotiei acestuia, respectiv unei servitoare.

Despre Cao Cao si campanile lui militare s-ar putea spune multe, dar nu e momentul si locul potrivit pentru asta. Revenind la film, dupa prestatia exceltionala din “Confucius”, Chow Yun-fat revine in forta intepretand la fel de stralucit o figura cheie din perioada celor 3 regate. Desi anii au trecut si si-au lasat amprenta si asupra fizicului lui Chow Yun-fat, acesta a reusit sa se ridice la inaltimea personajului istorice Cao Cao. Blandetea din privirea lui si din felul de a fi au reusit sa impregneze o doza de umanitate acestui personaj considerat de scrierile vremii malefic. Ling Ju, interpretata de Liu Yifei, e un personaj cu sufletul pur, curat, ale carei maini nu au fost inca manjite cu sange. Desi trimisa in preajma lui Cao Cao pentru a-l ucide, Ling Ju ajunge treptat sa descopere omul din spatele mitului si temerilor celorlalti, cu slabiciunile si calitatile sale. Prin intermediul monologului, scenaristul exteriorizeaza trairile si gandurile acesteia, curiozitatea descoperirii pas cu pas a omului cu sufletul nepatruns pana atunci de vreo femeie. Actorul japonez Hiroshi Tamaki il interpreteaza pe iubitul din copilarie al lui Ling Ju, Mu Shun, un personaj in cautarea acelui coltisor de pe pamant in care sa poata trai fericit alaturi de iubirea sa. Cum ajunge la concluzia ca acest loc nu exista in lumea dominata de Cao Cao, si-l construieste in suflet, sub forma unei gradini infloritoare si luminoase, unde el si iubita lui aveau ce manca, aveau ce imbraca, aveau urmasi fericiti si puteau lucra pamantul nestingheriti. Personajul lui Tamaki, desi bun din fire, nu e suficient exploatat de scenarist, lipsind parca profunzimea in cadrul relatiei cu Ling Ju. In rest, interpretarea tuturor actorilor e excelenta, cu un plus pentru Chow Yun-fat, scenariul e unul reusit, chiar daca pe la mijlocul povestii dispare putin dinamismul, regizorul insistand pe creionarea portretului lui Cao Cao raportat la anumite situatii si la relatia sa cu celelalte personaje. Coloana sonora e la inaltime, la fel si scenle de lupta, realizate dupa procedeul slow-motion accelerat si viceversa, ce deja l-am vazut si in alte filme chinezesti de gen (Warring States).

Un film plin de prospetime si cu accente artistice, ce ne poarta din nou in perioada tulbure a luptelor dintre cele 3 regate si a sfarsitului dinastiei Han, in care costumele de epoca constituie o alta atractie, pe langa toate celellte enumerate deja. Un lucru este cert, “The Assasssins” e mai mult ca sigur unul din cele mai bune filme istorice chinezesti ale acestui an, realist si plin de mister, o adevarata delectare pentru suflet.

Traducerea a fost efectuata in premiera in Romania de gligac2002 – Asia Team Romania.

Articol realizat de cris999 – asiacinefil.com

Scrieti un comentariu!

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

Acesta e un site care foloseste "Gravatar". Pentru a obtine un avatar universal, inregistrati-va la Gravatar.

Comment Spam Protection by WP-SpamFree

*