Larasati (Julie Estelle) e o tanara ce trece printr-un divort dureros, care ii complica si mai mult viata nefericita. A intentat proces de divort dupa ce a aflat ca sotul ei o insala, si trece printr-un avort pentru a evita aducerea pe lume a unui copil care nu mai e rodul vreunei iubiri. Insa acest divort o face partasa la datoriile acumulate de sotul ei, iar pentru a evita acest lucru trebuie sa plateasca un avocat pentru obtinerea unei sentinte care s-o exonereze de orice obligatie de natura financiara. Nu doar cu fostul sot are Larasati probleme, ci si cu propria mama, Sulastri. Grav bolnava, abandonata intr-un spital, aceasta sufera de o boala incurabila, dar e afectata mai ales de atitudinea rebela a fiicei sale, care a plecat de acasa si a abandonat relatia de familie de dragul facultatii si a celui ce urma sa-i fie viitorul sot. Reintalnirea dintre mama si fiica e una rece, Larasati nu da de inteles ca e in vreun fel miscata de situatia mamei sale si pare a-si urmari scopul: obtinerea contractului casei mamei sale pentru a putea gira un imprumut si a scapa de problemele din propria ei casnicie esuata. Lucrurile se precipita cand, pe neasteptate, mama lui Larasati se stinge. Larasati mosteneste casa mamei sale, insa cu o conditie pusa in testament de aceasta: sa plece la Praga, sa caute un anume domn Jaya si sa-i inmaneze o cutie. Odata obtinuta semnatura acestuia in masura a confirma indeplinirea comisionului, casa ar fi intrat in posesia ei. Neavand de ales, Larasati pleaca la Praga…

Pornind de la o poveste simpla, “Letters from Prague” (2016) se transforma, pe masura ce evenimentele avanseaza, intr-o impresionanta parabola despre iertare si acele legaturi invizibile dintre oameni pe care uneori cuvintele nu le pot exprima. Tanarul regizor indonezian Angga Dwimas Sasongko (avea doar 31 de ani la data realizarii acestui film !) a debutat in regia de film la numai 21 ani, iar de atunci pana in prezent a regizat zeci de videoclipuri, documentare si reclame tv. Numarul filmelor realizate pana in prezent e 10, insa “Letters from Prague” i-a adus cele mai multe premii si nominalizari (Premiul Usmar Ismail – un fel de Oscaruri indoneziene – pentru Cel mai bun film si Cea mai buna regie, si 6 nominalizari la Festivalul de Film Indonezia). Mai mult, filmul a fost propunerea Indoneziei la sectiunea “Cel mai bun film strain” a premiilor Oscar din 2017, insa nu a intrat in selectia finala. In rolurile principale au fost distribuiti veteranul Tio Pakusadewo, o legenda a filmului indonezian, cu o cariera de peste 30 de ani in industrie, dar si mai tanara stea a filmului indonezian Julie Estelle (actrita cu tata francez si mama indoneziana), ce a mai colaborat cu Pakusadewo la “Raid 2”, o actrita cunoscuta din filme precum “The Night Comes For Us”, “Headshot”, “Raid 2”, “Macabre” sau din trilogia horror “The Chanting”.

Industria indoneziana de film e una axata in special pe productii horror, Indonezia fiind in anii ’70-’80 o locatie extrem de frecventata de cineastii de mana a doua pentru realizarea unor filme din genul “exploitation” cu buget redus. Totusi, in ultimul deceniu, Indonezia a reusit sa apara pe harta mondiala a filmului cu cateva productii de actiune ce au avut un succes fulminant la nivel international, in special The Raid si The Raid 2, dar si Merantau Warrior, Headshot sau mai recentul The night Comes for Us. Violente, spectaculoase si pline de adrenalina, aceste productii au eclipsat celelalte genuri ale industriei indoneziene de film, inclusiv pe cele horror, care prin traditie reprezinta “specialitatea casei”. “Letters from Prague” e o rara exceptie de productie artistica romantic-dramatica ce a reusit sa atraga atentia pe plan international fara a se investi sume uriase in producerea lui. Filmat in cea mai mare parte in Praga, filmul spune o poveste de iubire mai aparte, redescoperita prin intermediul unor scrisori cateva decenii mai tarziu. Tanarul regizor, care, paradoxal, a absolvit Universitatea Indonezia cu specializarea Stiinte Politice, a profitat de ocazie pentru a imbraca povestea romantica in haina istoriei recente, oferindu-ne odata cu povestea si o fila necunoscuta din istoria Indoneziei. In momentul in care cel ce avea sa conduca Indonezia mai bine de 3 decenii cu mana forte, Suharto, a preluat puterea de la primul presedinte al Indoneziei eliberate de sub protectoratul olandez, Sukarno, in 1968, tara era in haos. Acesta a luat masuri drastice impotriva comunistilor, masuri calificate de CIA drept “una din cele mai urate crime in masa din secolul XX”, a curatat elementele sukarnoiste din structurile de conducere a tarii si a instaurat asa-numita “Noua Ordine”, un regim autoritar marcat de coruptie endemica, care insa in timpul Razboiului Rece se bucura de sustinerea Occidentului. “Transparency International”, celebra organizatie non-guvernamentala germana ce combate coruptia globala, l-a calificat pe Suharto drept cel mai corupt lider din perioada istoriei moderne, acesta delapidand, in timpul lungii sale guvernari, intre 15 si 35 de miliarde de dolari ! In anii instaurarii regimului, multi studenti indonezieni si-au manifestat opozitia fata de Noua Ordine. Regimul a scapat in mod inteligent de opozitia acestora calificandu-i “comunisti”, desi printre ei se aflau multi cu vederi de dreapta, nationaliste. Fiind studenti la universitati de stat, conform legii acestia trebuiau sa lucreze, dupa incheierea studiilor, ca angajati guvernamentali o anumita perioada de timp, deoarece bursele lor de studiu in strainatate erau platite de statul indonezian. Multi studenti ce nu au agreat Noua Ordine s-au trezit fara cetatenie, cu pasapoarte indoneziene retrase, aflati la studii in strainatate. E si cazul personajului principal din “Letters from Prague”, Jaya, care se vede in situatia de a deveni peste noapte un apatrid ce trebuie sa supravietuiasca de unul singur in Praga unde se afla la studii. Dincolo de lectia de istorie pe care ne-o ofera, filmul e despre o poveste de viata emotionanta, narata intr-un ritm consistent si cu mai multe melodii superbe integrate melodios in poveste, dand la un moment dat senzatia ca urmaresti un musical romantic. Actorul Tio Pakusadewo, ce-l interpreteaza pe Jaya, o face intr-un mod unic si impresionant, dand o nota realista si chiar dramatica povestii, eclipsand-o pe Julie Estelle.

“Letters from Prague” ramane un film minunat si poetic in maniera sa, plin de sensibilitate si sensuri profunde, cu o Praga romantica destul de bine pusa in valoare ca decor, cu o muzica superba si o interpretare de calitate a protagonistilor, si cu o lectie de istorie care ne invata ca schimbarile politice marcheaza destine in orice loc pe mapamond, in orice perioada de timp, cu aceleasi efecte dramatice pretutindeni. Sa speram ca cinematografia indoneziana va mai oferi, in viitor, realizari de calitate ca aceasta, potential exista si pentru alte povesti decat cele violente sau de groaza.

Traducerea si adaptarea (inclusiv a replicilor vorbite in engleza, adaugate dupa sonor) a fost efectuata in premiera in Romania de gligac2002 (Asia Team) pentru asiacinefil.

Prezentare realizata de cris999 – asiacinefil

0 Comments

Post your comment

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>