“Helpless” este, cel putin pana la momentul scrierii prezentului articol, cel mai bun thriller coreean aparut pe piata in 2012. Acest lucru este confirmat si de incasarile de la box-office, de peste 16 milioane de dolari, in saptamana lansarii fiind lider al box-office-ului coreean. Pana in prezent este al 6-lea film coreean al acestui an conform incasarilor. “Helpless” este o adaptare pe marele ecran al unui bestseller (“All She Was Worth”) scris de o romanciera japoneza, Miyuki Miyabe, publicat in 1999 si premiat cu premiul Yamamoto Shugoro. Romanul a fost adaptat in scenariu de film de cea care a si regizat productia, Byun Young-joo, o documentarista aparatoare a drepturilor femeilor, recompensata cu pemiul pentru Cel mai bun regizor in acest an la Beaksang Arts Awards. Un thriller regizat de o femeie ? Da, se poate si asa ceva, iar rezultatul a fost un remarcabil succes de casa. Filmul a fost vandut pe continental nord-american, in Canada si Statele Unite, iar romanul scriitoarei japoneze a inceput deja sa fie tradus in engleza, la 10 ani dupa lansare. Asta spune totul de impactul pe care l-a avut antrenanta poveste, in care protagonisti sunt 3 actori cunoscuti iubitorilor filmului coreean: Lee Seon-gyun (il mai tineti minte din “Coffee Prince”, pe inaltul Choi cu vocea lui inconfundabila cu timbru grav ?), Kim Min-hee (recent vazuta in thrillerul Moby Dick alaturi de Hwang Jung-min) si Jo Sung-ha (care 18 episoade ne-a incantat cu interpretarea lui in “Korean Peninsula” in rolul secretarului Park).

Mun-ho este un medic veterinar ce are o clinica privata in Seul. Intr-una din zile, zareste o tanara – Kang Seon-yeong – cam de varsta lui in afara clinicii si se indragosteste la prima vedere de aceasta. Cei doi incep o frumoasa povste de iubire, iar dupa un an, se gandesc la casatorie. Pe o vreme ploioasa, cei doi se indreapta spre resedinta tatalui lui Mun-ho, intr-un orasel rural, cu scopul de a cere binecuvantarea acestuia si, desigur, de a-l invita la nunta. Pe drum, cei doi opresc intr-o parcare, iar Mun-ho se duce pana la magazin sa cumpere o cafea. Cand se intoarce, insa, ramane socat: logodnica lui a disparut din masina. Desi afara ploaua cu galeata, aceasta lasase umbrella in masina. Disperat, viitorul sot o cauta peste tot, pana cand gaseste in toaleta magazinul din parcare agrafa de par ce o purta logodnica lui. Impacientat, acesta se adreseaza politiei, reclamand disparitia lui Kang Seon-yeong. La politie constata ca sesizarea lui e tratata cu o oarecare indiferenta si realizeaza ca pe aceasta cale nu va rezolva nimic. Drept urmare apeleaza la Jong-geun, un prieten politist ce a fost dat afara din politie pentru luare de mita, impreuna cu care va incepe cautarea logodnicei, in speranta ca aceasta va mai fi gasita in viata. Dar lucrurile vor lua in scurt timp o turnura cu totul neasteptata, bulversand total viata veterinarului.

“Helpless” e genul de thriller situat la frontiera dintre psihologie si criminalistica. Personajele sunt jucaria imaginatiei scriitoarei japoneze si, implicit, a regizorului, care fac in asa fel incat acestea sa fie mereu puse intr-o situatie limita. Viata celor 3 personaje principale ajunge intr-un moment de rascruce, si trebuie sa ia decizii. Regizorul nu-ti da ocazia sa te atasezi de nici un personaj decat iluzia ca ai putea simpatiza cu unul sau altul sau, mai degraba, a fi solidar cu drama fiecaruia. La sfarsitul filmului, vei avea senzatia ca si singurul personaj pe care ai fi putut sa-l admiri pentru calitatile sale umane a cazut in cealalta extrema, nefiind cu nimic mai presus decat personajul negativ. Toate acestea fac povestea pasionanta, in special ca interpretarea unor actori de prima mana ca cei din distributie este de foarte buna calitate. Limitele umane sunt duse la extrem si analizate cu profunzime si precizie, iar fiecare pas nou facut spre deznodamant nu e decat o complicare a povestii, ceea ce face totul si mai captivant.

Ceea ce poate fi reprosat regizorului/scenarist (ce doar adapteaza un roman de succes) e faptul ca toate piesele puzzle-ului sunt reconstituite cronologic, in ordinea in care se presupune ca s-au intamplat, ceea ce, desigur, in orice ancheta de o asemenea amploare e imposibil sa se intample. Azi afli o informatie, maine alta, dar puse in jocul de puzzle, acestea nu se leaga una dupa alta; in schimb, in “Helpless”, informatiile aflate curg una dupa cealalta, iar firul narativ reconstituie povestea asa cum se crede ca s-a petrecut, de la inceput pana la momentul final al ei. Desigur, exista doua pareri divergente ale “detectivilor privati”, dar acestea pornesc de la aceleasi fapte, vazute de fiecare diferit. Liniaritatea scenariului face previzibil deznodamantul, chiar daca fiecare piesa din puzzle aduce o surpriza si complica si mai mult povestea. Si totusi, aceasta liniaritate face ca toate detaliile si multitudinea informatiilor stranse de “detectivi” si puse cap la cap cronologic sa faca filmul captivant. Au existat in cinematografia asiatica, nu neaparat coreeana, multe filme cu o tema similara, in care piesele puzzle-ului erau descoperite aleator, iar deznodamantul venea la final, insa spectatorul nu intelegea aproape nimic din evolutia evenimentelor, caci cheia, ultima piesa din puzzle, era pusa in ultima secventa. Astfel, ceea ce poate fi un repros la adresa scenariului ca text scris, pe ecran este un lucru laudabil, caci nu scade nici o clipa interesul celui ce vizioneaza filmul. Daca citesti un roman politist si expui totul cronologic, exista riscul sa te pierzi in detalii si pana sa ajungi la ultima scena sa abandonezi demult cartea. In schimb, cand vine vorba de un film, aceasta metoda se dovedeste benefica, caci fiecare scena acumuleaza tensiune, deci tine spectatorul aproape.

Una peste alta, “Helpless” ramane un film aparte, un thriller foarte bine scris, regizat si interpretat, in care accentul se muta dinspre actiune spre o analiza detaliata specifica filmelor cu detectivi, fara a neglija latura psihologica. Aproape doua ore electrizante ne reamintesc de faptul ca genul thriller e unul in care coreenii au ajuns la desavarsire, dupa thrillerele care se pierdeau spre final facute pana prin anii 2006-2007. Suspansul e intretinut pana la ultima secventa, intriga e solida si nu poti anticipa sfarsotul, cam aceste lucruri trebuie sa te astepti sa ti le ofere un thriller bun. Iar “Helpless” nu da gres si ne invata ca uneori, iubirea si in general viata e o aventura in necunoscutul firii umane.

Articol realizat de cris999 – asiacinefil.com

0 Comments

Post your comment

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>