asiacinefil.com
ANALIZE, INTERVIURI

ASIA TEAM ROMANIA

Cele mai noi subtitrari, proiecte

BIOGRAFII

Actori, actrite, regizori

CIVILIZATIE ASIATICA

cultura si civilizatie asiatica

TRAILERE

Cele mai noi trailere

Home » FESTIVALURI

“Filmfare Awards” 2009, premiaţi şi învinşi – farmecul visului Bollywoodian

Trimis de pe 17 Mar 2009Fara comentarii

Festivalul “Filmfare Awards” este una din cele mai vechi competitii destinate filmului indian, din India. Infiintat in 1954, in acelasi an cu National Film Awards (festivalul indian oficial de film), “FilmfareAwards” s-au dorit sa fie o alternativa a unei competitii in care statul sa nu detina monopolul. Initial, acest festival a purtat numele editorului revistei care a sustinut-o financiar, Clare Mendonca (“Clare Awards”). In acele timpuri, revista “Filmfare” a organizat sondaje in paginile sale pentru a decide castigatorii premiilor. Peste 20.000 de votanti din intreaga Indiei aveau posibilitatea de a vota, in conditiile in care, la nici un deceniu de la dobandirea independentei, India era o tara in care cultura si cinematograful, alfabetizarea si accesul la astfel de surse de informare erau aproape un lux. Premiile erau acordate prin vot popular, spre deosebire de Festivalul National de Film, unde juriul era numit de catre Guvernul Indian. Acest lucru a contat enorm in succesul de care s-a bucurat, ulterior, “Filmfare Awards”. Nu intamplator, in timp, festivalul a ajuns sa fie deseori comparat cu “Oscarurile Bollywoodului”. In prezent, votarea castigatorilor este facuta atat de catre public, cat si de un comitet de experti in domeniu.

Two Acres of Land 1954

Two Acres of Land 1954

La prima editie a festivalului, din 1954, au fost acordate doar 5 premii: Cel mai bun film, Cel mai bun regizor, Cel mai bun actor, Cea mai buna actrita si Cea mai buna muzica. Primul film care a castigat premiul “Filmfare” a fost “Two Acres of Land” (Do Bigha Zamin), regizat de bengalezul Bimal Roy. Acesta a fost, de altfel, si primul film indian care a castigat Palm’D’Or-ul la Cannes, fiind, conform “Indiatimes Movies”, unul din filmele de top 25 “must see” indiene. In timp, lucrurile au evoluat. La 25 de ani de la prima editie, statuetele acordate castigatorilor au fost turnate in argint, iar la 50 de ani – in aur, pentru a celebra evenimentul. In 2005, fata de cele 5 categorii initiale premiate, regasim 31 de premii la 31 de categorii diferite. Acestea pot fi clasificate in 5 mari domenii: Premiile populare, Premiile criticilor, Premiile speciale, Premiile tehnice si Premiul onorific (acordat celor retrasi din activitate sau realizatorilor de documentare).

Hrithik Roshan si Priyanka Chopra

Hrithik Roshan si Priyanka Chopra

In acest an, “Filmfare” a ajuns la a 54-a editie. In mare parte, castigatorii au fost cei asteptati, insa au existat si multe voci care au criticat nepremierea unor actori care ar fi meritat un premiu. Se spune, de altfel, despre “Filmfare Awards”, ca este un festival de film generos, in care daca nu regasesti un actor pe lista celor propusi spre premiere, organizatorii mereu gasesc o portita si creaza un premiu special, ce permite respectivului actor sa intre in cursa, astfel ca nimeni nu poate fi nemultumit sau considerat exclus de la gala. Principalii castigatori au fost:

Cel mai bun actor: Hrithik Roshan – JODHAA AKBAR

Cea mai buna actrita: Priyanka Chopra – FASHION

Cel mai bun film: JODHAA AKBAR

Cel mai bun regizor: Ashutosh Gowariker – JODHAA AKBAR

Cea mai buna muzica: A R Rahman – JAANE TU…YA JAANE NA

Cel mai bun scenariu: Abhishek Kapoor – ROCK ON!

 Premiul criticilor a revenit astfel:

Cel mai bun actor: Shreya Ghoshal – SINGH IS KINNG

Cea mai buna actrita: Manjyot Singh – OYE LUCKY LUCKY OYE

Cel mai bun film: Shahana Goswami – ROCK ON

Hrithik Roshan

Hrithik Roshan

Principalele filme castigatoare au fost, dupa numarul de premii castigate: Rock On ! (6), Jodhaa Akbar (5 premii), Oye Lucky ! Lucky Oye ! (4). Au mai castigat premii: Ghajini (3), Mumbai Meri Jaan (3) sau Fashion (2).

Faptul ca in lista castigatorilor nu se regasesc unele filme apreciate a fi meritat a lua premii a starnit un val de controverse, unii facand un joc de cuvinte: “Filmfare/Unfair Awards”. “A Wednesday” nu a castigat nici un premiu, desi criticii apreciaza ca merita cel putin 3 premii. Paresh Rawal, ce a avut rolul vietii in “Mumbai Meri Jaan”, nici macar nu a fost nominalizat la vreun premiu. S-au nascut, apoi, speculatii cum ca premiul acordat pentru cel mai bun interpret masculin al unei melodii dintr-un film (Sukhvinder pentru “Haule Haule”)

Amitabh Bachchan si Aishwarya Rai

Amitabh Bachchan si Aishwarya Rai

 ar fi trebuit sa revina altor interpreti sau altor melodii, mult mai populare; multi au considerat ca acest premiu a fost acordat interpretului ca o consolare pentru faptul ca nu a reusit sa ajunga sa reprezinte India la Oscaruri. Nu au fost trecute cu vederea de ochiul critic al celor nemultumiti prestatia actorilor premiati, considerand ca aceste premii ar fi trebuit acordate in functie de complexitatea rolului, nu de succesul filmului. Nu in ultimul rand, castigatorul premiului pentru cea mai buna interpretare masculina, Hrithik Roshan (Jodhaa Akbar), se considera ca nu merita recompensa.

Shah Rukh Khan, marele invins

Shah Rukh Khan, marele invins

De ce ? Pentru ca premiul i-a fost acordat in totalitate de critici, nu de nespecialisti. Conform unui sondaj de opinie realizat pe internet, topul celor mai populari actori dintre cei nominalizati arata astfel: prima pozitie – Shahrukh Khan (44% din voturi), pozitia secunda – Aamir Khan (41%), si abia pe pozitia a treia – Hrithik Roshan (cu doar 8% din voturi). Din acest top reiese clar popularitatea primilor doi, si, datorita imensei lor contributii si prizei la public, industria filmului de la Bollywood nu a avut de suferit de pe urma recesiunii, evitand mari pierderi financiare. Din acest motiv, Hrithik Roshan este considerat castigatorul nemeritat al premiului, acesta fiind departe de popularitatea primilor 2, venerati asemeni unor adevarati zei, la Bollywood.

Dincolo de toate aceste speculatii tardive raman premiile acordate. Timpul va decide daca acestea au fost sau nu meritate. Industria filmului indian isi continua tumultoasa existenta, iar dincolo de inflacararea fanilor, succesul din acest an inregistrat de “Slumdog Millionaire” s-ar putea dovedi un debuseu pentru afirmarea internationala a filmului indian, in vremurile tulburi de astazi, pentru cinematografia mondiala.

Articol realizat de cris999 ©

www.asiacinefil.com

Scrieti un comentariu!

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

Acesta e un site care foloseste "Gravatar". Pentru a obtine un avatar universal, inregistrati-va la Gravatar.

Comment Spam Protection by WP-SpamFree

*