Cho Lon posterProductiile vietnameze mereu au surprins prin originalitatea exprimarii si frumusetea lor artistica, fie ca vorbim despre productiile premiate la nivel international sau de cele comerciale. Fara a avea o industrie de film foarte dezvoltata in raport cu alte tari asiatice, filmul vietnamez a reusit, in zilele noastre, sa supravietuiasca pe plan international datorita unei generatii de regizori indrazneti scoliti peste Ocean si in Europa. Unul dintre ei – poate si cel mai important – este Charlie Nguyen, regizorul celui mai de succes film vietnamez din toate timpurile, “The Rebel” (2007). Cunoscut pentru mai multe comedii usoare si pentru regia unui popular show de televiziune (Van Son) organizat in diverse colturi ale lumii unde exista importante comunitati vietnameze, Charlie Nguyen a incercat sa revina in stil mare cu productia “Chinatown” (cu titlul original Bui Doi Cho Lon sau, mai simplu, Cho Lon), in 2013. Cu un buget de aproximativ 1 milion de dolari (ceea ce pentru industria vietnameza de film inseamna un film cu un buget ridicat), “Chinatown” nu a reusit sa treaca de comisia de cenzura, fiind interzis in Vietnam. Acest lucru a starnit un scandal de proportii, si asa se face ca filmul nu a fost difuzat in nici o sala de cinematograf nici din Vietnam, nici din alta parte a lumii, luru care practice a ucis intreaga investitie. Din distributie fac parte Hoang Phuc Nguyen (in rolul mintii diabolice, asa cum ne-a obisnuit dirt-un film anterior, “Bay Rong”), celebrul Johnny Nguyen (fratele regizorului, un veritabil “Van Damme” al Vietnamului), dar si mai tinerii Long Dien si Ha Hien.

Cho Lon secventa 1Cho Lon-ul (un veritabil Chinatown al Saigon-ului) isi are povestile sale necrise. Unele din ele sangeroase si intunecoase, precum strazile-i inguste. In acest cartier, legea e scrisa cu pumnul, iar influenta e impartita intre doua bande rivale: cea a lui Hung, ce a crescut de mic pe strazile cartierului, si cea a lui Tai Nhot, un abil traficant de droguri. Lam, fratele mai mic al lui Hung, a parasite banda pentru a evita o viata traita in umbra, insa se indragosteste de Huong, iubita rivalului Tai Nhot. In momentul in care cei doi decid sa fuga, isi cauta refugiu in Cho Lon, la Hung. Lucurile nu sunt deloc simple, caci Hung in curand urma sa devina tata, fiind hotarat sa lase in urma viata de gangster. Cum era de asteptat, oamenii bandei rivale vin pe urmele celor doi fugari. Pentru a rezolva problema, Tai Nhot apeleaza la Phong (Johnny Nguyen), prietenul lui cel mai bun din copilarie, priceput la artele martiale.

Cho Lon secventa 2In ciuda faptului ca filmul are un buget de 1 milion de dolari, acest lucru nu se vede in realizarea lui. Filmarile au fost facute in Cho Lon (in vietnameza insemnand “piata mare”), asezare fondata la sfarsitul secolului XVIII de minoritatea chineza Hoa din Vietnam pe malul vestic al raului Saigon. Din pacate, regizorul nu face absolut nici o trimitere la istoricul cartierului sau la faptul ca in ziua de azi, Cho Lon atrage o multime de turisti din Taiwan si China, sau ca in timpul Razboiului din Vietnam, soldati si dezeretori din Armata americana au pus bazele unei piete negre aici. Acesta se concentreaza strict pe povestea protagonistilor, astfel ca decorurile minimaliste si filmarile facute noaptea, cu o actiune petrecuta pe durata unei singure nopti, completeaza imaginea de film realizat cu mijloace reduse. Scenele de lupta sunt spectaculoase, insa partea de editare audio sufera ingrozitor, sunetul loviturilor incasate de protagonistii scenelor de lupta fiind acoperit de o melodie de fundal continua, un procedeu tehnic intalnit in filmele de actiune din Hong Kong de la sfarsitul anilor ’90. In schimb, luptele dau senzatia de realism, chiar daca uneori la munca de editare s-a dat gres, netaindu-se unele scene in care se vede foarte clar ca personajele doar se prefac ca se lovesc. Acest lucru da senzatia de film facut in graba, peste noapte. Totusi, “Chinatown” are un farmec aparte, trecand peste aceste lipsuri sau stangacii evidente. Iar acest farmec nu e dat nici de povestea simplista, nici de jocul actorilor, nici chiar de scenele spectaculoase de lupta, ci de atmosfera. E un film apasator, care te introduce intr-o lume intunecata, violenta. De ce a fost interzis filmul in Vietnam ? Tocmai datorita violentei sale, Comisia de Cenzura considerand ca scenele in care gangsterii isi folosesc cutitele pentru a ucide alti gangsteri fara a exista vreo interventie a politiei sau organelor abilitate ale statului, a decis interzicerea difuzarii productiei in Vietnam in absenta unor modificari. Desi a fost retrimisa o varianta editata a filmului, aceeasi Comisie a rfuzat acceptarea ei pe motiv ca filmul nu reflecta adevarata imagine a Saigon-ului.Cho Lon secventa 2 Ca si cum nu ar fi fost de ajuns, filmul a ajuns intr-un final pe internet, izbucnind un scandal de proportii. Cele doua companii ce au produs filmul si-au aratat intreaga disponibilitate de a colabora cu Politia pentru gasirea sursei de scurgere a materialului, sustinand ca ele nu aveau nici un interes sa faca acest lucru, neavand nimic de castigat. Decizia interzicerii filmului a starnit un val de reactii aprinse din partea regizorilor vietnamezi, care au ajuns sa se intrebe daca Vietnam ar trebui sa continue sa realizeze filme de fictiune conectate la realitatea sociala, sau ar trebui sa faca filme ieftine neatragatoare pentru a satisface audienta (si Comisia de Cenzura). Un caz similar s-a intamplat in Coreea de Sud recent, unde Comisia de Cenzura a interzis de la difuzare pe teritoriul Coreei filmul “Moebius” al lui Kim Ki-duk. Acest lucru nu a impiedicat, insa, prezentarea filmului in cadrul unor festivaluri internationale de film sau lansarea lui pe blu-ray sau dvd in alte tari. Cam asta e diferenta intre Coreea de Sud, o tara cu o democratie autentica, si Republica Socialista Vietnam, tara cu partidul unic la putere. Dincolo de aceste controverse si lipsuri (explicabile prin lipsa de interes pentru o finisare a scenelor, cand stii ca filmul nu va puta fi vazut de nimeni), “Chinatown” ramane un film de actiune destul de bun, chiar daca situate departe de productii similare de gen din tari asiatice mai dezvoltate sub aspect cinematografic, precum China, Coreea sau chiar Thailanda.

Traducerea, adaptarea si timingul au fost efectuate in premiera in Romania de gligac2002 (Asia Team) pentru asiacinefil.

Prezentare realizata de cris999 – asiacinefil

0 Comments

Post your comment

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>