Anul 2008 a reprezentat, pentru China, unul foarte bun sub aspectul incasarilor la box-office la capitolul filme autohtone. Dar la protejarea productiilor autohtone a contribuit in mod decisiv o masura politica luata la sfarsitul anului 2007, pana in prima jumatate a anului 2008 numarul productiilor americane care au rulat in China fiind redus drastic. Recunoscand succesul la public al productiilor americane si daunele pe care acestea le pot produce propriei industrii de film, autoritatile chineze au recurs la aplicarea acestei masuri protectioniste. Nu trebuie uitat nici filtrul anterior al Biroului de cenzura, care selecta drastic filmele occidentale admise spre vizionare pe intreg teritoriul Chinei. Reprezentanti ai acestui birou negau, la inceputul anului, existenta unui asemenea ordin de interzicere a filmelor occidentale, pe fondul deteriorarii relatiilor economice si politice dintre China si Occident. Printre filmele care au scapat de aceste masuri s-au inscris Bee Movie, Beowulf sau Stardust.

Intre China si Statele Unite exista de multa vreme un veritabil razboi la nivelul industriei de film si a tot ce tine de aceasta, inclusiv sub aspectul promovarii filmelor americane pe piata chineza. SUA a inaintat 2 dosare la Organizatia Mondiala a Comertului impotriva Chinei. Unul se referea la fenomenul pirateriei de muzica si film, China fiind acuzata ca atenteaza, prin tolerarea acesteia, la drepturile marilor companii americane distribuitoare, iar un alt dosar se referea la obstacolele puse de autoritatile chineze in calea patrunderii produselor originale americane in China, inclusiv prin astfel de practici de cenzura care ajung sa controleze piata de film si sa creeze o atmosfera de neloialitate. China a ripostat cu argumente politice, condamnand vanzarea de catre americani de arme Taiwanului sau onorarea liderului tibetan Dalai Lama in cadrul unui Congres.

Dintre filmele de succes ale acestui an care au dat lovituri puternice pe piata chineza trebuiesc amintite: „The Water Horse: Legend of the Deep”, „Iron Man”, „The Mummy 3” sau, mai recent, „Wanted” si „Quantum of Solace”. In prezent, exista o cota de doar 20 de filme straine pe an permisa in China, in scopul impulsionarii productiilor autohtone. Cota se refera la toate filmele produse in afara granitelor Chinei, celelalte productii asiatice – japoneze, coreene sau din tarile invecinate gasindu-si loc in China prin intermediul festivalurilor de film. Cel mai celebru film coreean interzis in China este „King and the Clown”.

Trebuie mentionat ca exista chiar perioade din an in care pe teritoriul Chinei sunt premise sa ruleze in cinematografe doar filme… patriotice autohtone, ceea ce arata forta masinii de propaganda a partidului comunist. Luna decembrie a acestui an se preconizeaza a fi una strict cu productii autohtone, printre marile lansari ale sfarsitului de an inscrindu-se si filmul epic „Mei Lanfang”. Fara indoiala, aceste masuri dure, prohibitive, sunt una din cauzele ratei mari a pirateriei din China. Insa, probabil, autoritatile chineze neaga pirateria ca fiind un fenomen antisocial de proportii, doar, se subintelege, produsele piratate nu sunt cele care fac obiectul propagandei partidului comunist… Partidul nu are nimic de pierdut din ignorarea fenomenului pirateriei… doar companiile occidentale serios prejudiciate, daca ne gandim la piata de desfacere care le este refuzata in cel mai mare stat al lumii dupa numarul populatiei (1,3 miliarde).

Articol realizat de cris999 (c) asiacinefil.com

0 Comments

Post your comment

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>