Dupa incursiunile in lumea bucatariei traditionale coreene (Feast of Gods), a armatorilor si constructorilor de nave (May Queen), a jocurilor de noroc si cazinourilor (All In) sau a modei si design-ului din sofisticatul Cheongdam-dong (Cheongdam-dong Alice), a sosit timpul pentru o noua aventura, de aceasta data in lumea tranzactiilor bursiere. In ciuda faptului ca la o prima vedere subiectul poate parea anost, intrebandu-te ce serial se poate realiza despre lumea bursiera pe intelesul unui public fara cunostinte neaparate in domeniu, “Slingshot” (cunoscut si ca A Man’s Story sau Story of a Man) reuseste sa te cucereasca de la primul sau episod prin stilul diferit de al oricarui alt serial coreean. De fapt, pe durata celor 20 de episoade ale sale, cu fiecare episod scurs ai impresia ca urmaresti un film de lung metraj de o ora – o ora si 10 minute in care toata actiunea este dozata dupa structura unui film pentru marele ecran. In multe episoade ai impresia ca urmaresti un “Ocean’s Eleven” in miniatura (asta ca sa nu amintim de recentul “The Thieves”), si cu fiecare nou episod scurs intriga devine tot mai incitanta, iar rasturnarile de situatie te tin cu sufletul la gura. Serialul e regizat de Yun Seong-sik (Bridal Mask), in timp ce scenariul e scris de Song Ji-Na, scenarista din spatele lui “The Great King” si “Faith”. Un alt atu al serialului il constituie distributia sa, nume importante obisnuite ale serialelor de televiziune si filmelor pentru marele ecran. In primul rand am putea spune ca e serialul ce demonstreaza mai mult decat orice alt rol uriasul talent actoricesc pe care l-a posedat regretatul Park Yong-ha. Rolul din Winter Sonata i-a adus celebritatea, insa rolul lui Kim Shin din “Slingshot” ramane probabil cel mai consistent din toate rolurile de serial in care a aparut, fiind si protagonist. Rolul principal feminin ii revine frumoasei actrite Park Si-yeon (The Scent, Marine Boy, A Love) ce interpreteaza personajul Kyung-ah, o femeie ce decide sa renunte la o viata simpla si “cuminte” alaturi de un barbat simplu (Kim Shin) pentru a se dedica intrutotul banilor si unei vieti traite in umbra barbatilor puternici si cu bani. Paradoxal, rolul negativ e cel care tine capul de afis al serialului, prestatia lui Kim Kang-woo (The Taste of Money) in rolul Chae Do-woo fiind una de exceptie. Chae Do-woo e “capul rautatilor”; in conflict cu tatal sau pentru a prelua conducerea companiei acestuia, e o fire diabolica, care in spatele unui ramjet sarmant ascunde ceva malefic pe care ochii il tradeaza. Geniala alegerea echipei de productie a acestui actor aratos pentru un rol negativ, care reuseste sa scoata in evidenta un mare talent care din pacate inca nu a fost exploatat la maxim. Ahn Mi-na, o tanara actrita ce a debutat in My Lovely Kim Sam Soon o interpreteaza pe sora lui Chae Do-woo, un personaj cu suflet bun, cand timida, cand hotarata, prinsa intre atasamentul fata de tatal ei si dragostea frateasca a diabolicului sau frate. Lee Phillip interpreteaza un tanar in cautarea razbunarii, ce va face echipa cu Kim Shin. La fel de atragator si seducator, Lee Phillip are o prestatie in nota celorlalte roluri din alte seriale in care l-am putut vedea, interpretand un personaj taciturn, in realitate un introvertit, care la suprafata joaca rolul de playboy nepasator, dar pe dinauntru e macinat de suferinta si dorinta de razbunare, fiind uneori impulsiv si reactionand instinctual. Lista numelor mari din acest serial e completata de Lee Moon-sik, cel care aduce nota de buna dispozitie prin deghizarile sale si prin mimica sa inconfundabila.

Lumea in care se invart personajele noastre difera in functie de statutul social al fiecaruia. Kim Shin traieste in lumea oamenilor din clasa de mijloc, fiind fratele unui proprietar al unei mici fabrici de galuste. Se viseaza playboy, are o prietena frumoasa, dar nu are bani si dorinta de a se aseza la casa lui. In lumea lui, totul e cladit prin multa munca si sacrificii, iar aceasta lectie va ajunge sa o invete curand. Destinul tragic al fratelui sau separa destinele lui Kim Shin si a iubitei sale Kyung-ah. Kim Shin ajunge in “iad”, fiind condamnat si cunoscand infractori de cea mai joasa speta, dar si umilinta, in timp ce iubita lui alege sa paseasca spre lumea damelor de companie din dorinta de a face bani. Aici intra in contact cu lumea buna, in care nu gasesti parveniti, ci doar afaceristi cu bani multi, directori si proprietari de companii. As ail cunoaste pe Chae Do-woo, jucator la bursa, o minte stralucita, ce devine sponsorul ei. Interesanta e prezentarea intai in paralel a tuturor acestor lumi, pentru ca mai apoi acestea sa se intrepatrunda. Lumea tranzactiilor bursiere e una in care averile se pot face intr-o noapte au pot fi pierdute intr-o clipa, o lume mocirloasa, a nisipurilor miscatoare, in care daca ai pasit gresit, esti definitiv expulzat spre cealalta lume, a falitilor, a oamenilor de rand, a prostimii, dupa cum o spunea cu aroganta Do-woo. Piata bursiera e una in care sentimentele si sentimentalismul nu isi au locul, de aici si firea rigida si singuratica a lui Do-woo. In schimb, tocmai datorita sentimentelor si firii sale de om bun si moale, Kim Shin, care vrea sa patrunda in aceasta lume a celor “rai”, da gres. Banul este ochiul dracului si dezumanizeaza, iar Kim Shin va fi supus acestui proces de transformare, mai intai recurgand la escrocherii, mai apoi renuntand la iubire si sentimente, iar in ultima faza insingurandu-se. Merita razbunarea, fie ea si pentru o zi, un asemenea sacrificiu ? Raspunsul il vom afla dupa incheierea vizionarii ultimului episod. Insa contrastul dintre lumea celor instariti si lumea oamenilor de rand e foarte bine subliniat, iar scenarista nu ezita sa foloseasca lumea oamenilor obisnuiti ca exemplu al neputintei acestora de a-si depasi propria conditie. In acest serial, omul de rand e doar un instrument in mana celor instariti. Un astfel de moment de critica sociala e cel al unei evacuari a unui sat, al carui teren a fost insusit de catre insusi Chae Do-woo, o evacuare violenta in care oamenii de rand sunt exemplul tipic al importantei pe care le-o acorda cei din lumea celor bogati, fiind batuti si umiliti, intr-o lume in care statul asista indiferent la aceste drame tacute.

Povestea incepe cu o emisiune de televizata in direct. La scut timp dupa inceperea transmisiei, un tanar purtand o arbaleta se strecoara in studio si indreptand arma spre reporter, ii cere acestuia sa citeasca un text in fata camerei. Dupa un moment de panica, realizatorii intrerup emisia iar oamenii de ordine il dezarmeaza si-l imobilizeaza pe intrus. Doar ca nu acesta este adevaratul inceput al povestii… Kim Shin (Park Yong-Ha) e un tanar aratos si inteligent, dar si un pierde vara . Lucreaza ca sofer de camion la fabrica de galuste a familiei, desi a terminat cu brio o facultate. Iubita lui, Sung Kyung-Ah (Park Si-Yeon) ii spune glumind ca nu-l va lua de sot deoarece nu are niciun plan de viitor. Viata usoara a lui Shin se termina brusc, cand in urma unui reportaj agresiv care denigraza produsele, fabrica de galuste da faliment iar Kim Wook (Ahn Nae-Sang) fratele lui Shin si directorul fabricii, isi afla sfarsitul sub rotile unui camion. Camatarii si compania de asigurari creeaza doar alte probleme financiare pentru supravietuitori. Blocat in durere si disperare, Shin face nebunescul gest de a navali in sudioul de televiziune, in urma caruia e acuzat de tentativa de omor asupra reporterului si condamnat la mai bine de trei ani de detentie. In inchisoare are parte de o primire brutala si in infruntarile ce urmeaza aproape isi pierde viata. Dar dupa asta, reuseste sa castige aprecierea conducatorului bandei, si alaturandu-se gruparii, beneficiaza de protectie si favoruri. Dupa ispasirea pedepsei, Shin iese din inchisoare cu ganduri de razbunare fata de cei care au provocat toate nenorocirile si ajutat de prieteni pune in practica o escrocherie genial elaborata.
Intr-un alt plan este urmarita povestea familiei de bogatasi Chae. Tatal, Chae Dong, este directorul companiei pe care prin forte proprii si de-a lungul a peste treizeci de ani a ridicat-o pana la nivelul la care se numara printre firmele de top din domeniul constructiilor. Fiul acestuia, Chae Do-Woo e un versat om de afaceri. Cu un fler imbatabil si lipsit de scrupule, urmareste doar profitul fara a tine cont de consecintele actiunilor sale asupra celorlalti. De fapt el e cel care a orchestrat “criza alimentelor”, careia i-a devenit victima familia lui Shin, cu scopul de a prelua un gigant din industria alimentara. Relatia dintre tata si fiu e tensionata, cei doi luptandu-se pentru putere si pentru controlul firmei, iar masura in care escaladeaza acest conflict devine la un moment dat infricosatoare. Cea care mediaza deseori intre cei doi e Chae Eun Soo, sora lui Do-Woo, care are un caracter diametral opus fratelui ei, pe cat de rece si calculat fiind el, pe atat de calda si empatica fiind ea.
Cele doua fire narative se impletesc intr-un mod reusit, ritmul povestii fiind alert, rasturnarile de sitautie surprinzand adeseori, iar ca rezultat, fiecare episod e o poveste in sine care se termina cu un “va urma” extrem de incitant.

Personajele principale din “A Man’s Story” / “The Slingshot” sunt complexe si foarte bine conturate, oferind echilibru pe parcursul serialului. Lipsa de certitudine a inclinarii balantei intr-o parte sau alta tine interesul privitorului la cote tot mai ridicate pe masura ce actiunea se desfasoara.
Kim Shin e personajul pozitiv. Transformarea lui din playboy-ul fara griji in barbatul versat si razbunator, e un proces profund si dureros. Cu toate ca ii este dat sa suporte extrem de multa durere, atat sufleteasca cat si fizica, el ramane o persoana in esenta buna. Desi isi doreste sa distruga “Chae Dong Constructions” si pe presedintele acesteia, ajunge sa se gandeasca la angajatii care vor ramane fara locurile de munca. Cand e pe punctul de a se folosi de “furnicile” care fac speculatii bursiere, il opreste gandul falimentarii tuturor acelor investitori. Faptul ca in loc sa fie doborat de loviturile destinului, el devine tot mai puternic, e o alta trasatura demna de admirat, la fel cum remarcabil e modul in care interactioneaza cu ceilalti, legand cele mai trainice prietenii.

De cealalta parte, Chae Do-Woo e eroul intunecat, invaluit intr-o aura de mister seducator. E mereu rece, distant, calculat, lipsit de sentimente pozitive, nepasator la trairile celorlalti. Singura persoana fata de care manifesta un oarecare atasament e sora lui, Chae Eun Soo, iar in momentul in care se simte parasit de aceasta, o substituie mai mult sau mai putin cu Sung Kyung-Ah. Conflictul care-l are cu tatal sau isi are radacinile in copilaria marcata de momente nefericite si traumatizante, si se dezvolta la maturitate intr-o lupta acerba pentru control si putere.
Chae Eun Soo e personajul care intriga in cea mai mare masura. Ei i se aplica zicala “apele linistite sapa adanc”. Desi in prima faza poate fi categorisita ca personaj secundar, e femeia cu cea mai mare influenta asupra eroilor din serial. Chiar daca a avut o copilarie similara cu Do-Woo, spre deosebire de acesta, a devenit la maturitate o persoana neverosimil de buna. Totusi, bunatatea ei nu inseamna naivitate. Are intotdeauna o viziune clara asupra situatiilor si persoanelor din jur. Iar deciziile care le ia nu sunt tinute de temerile sau constrangerile care le au posesorii unor caractere salabe.
Sung Kyung-Ah e femeia care a renuntat de buna voie la iubire. Foarte frumoasa, educata si inteligenta, alege sa devina dama de companie cu scopul de a face bani rapid. Sa plateasca datoria lui Shin, o considera “taxa de intrare” in noua lume. Aceasta lume pare sa i se potriveasca perfect si atractia care se naste intre Kyung-Ah si Do-Woo e generata de faptul ca amandoi au aceiasi sete de putere si aceeasi singuratete autoimpusa in suflet.

Exista in acest serial 3 replici memorabile apartinand a trei personaje diferite, ce exprima esenta acestei lumi, vazuta din 3 unghiuri diferite.Diabolicul Chae Do Woo isi expune filosofia de viata, pornind de la premise ca a avut tot ce si-a dorit din copilarie, iar acum a sosit timpul sa-si realizeze marele vis, construirea unui paradis fiscal, a unui oras nou dupa modelul Monaco, in Goejedo. Pentru el, totul e simplu: “Daca esti sarac, nu e din cauza altora. Dai doar vina pe altii pentru viata pe care o duci.” Filosofia lui de viata se aseamana cu cea a presedintelui Artemis Jean Thierry Cha din “Cheongdam-dong Alice”, care si acesta considera ca toti pornesc in viata de la un anumit statut, dar ca fiecare isi face singur destinul, iar saracia nu este un handicap, ci doar un pretext pentru a sustine ca nu-ti poti depasi conditia. Deci, un semn de slabiciune umana. A doua replica memorabila e a personajului Kyung-ah, ce alege sa parvina sis a intre in lumea celor bogati. Pentru ea, toata filosofia vietii se rezuma la bani, bani care stabilesc ierarhia in societate: “Si banii pot fi impartiti pe nivele, nivele pe care nu le poti atinge niciodata, orice ai face.” Ea devine o persoana convina de veridicitatea expresiei “Haina ( a se citi banii) face pe om”. Iar cea de-a treia replica memorabila e a simpaticului Park Mun-ho (Lee Moon-sik), care intelege perfect mecanismul de functionare a celor doua lumi: “Banii sunt inspaimantatori nu fiindca te pot ucide ca un cutit, ci fiindca iti iau tot. Iar la sfarsit nu-ti mai ramane nimic.” Aceasta este cugetarea omului de rand, trecut prin viata, care a inteles puterea banilor doar atunci cand i-a pierdut pe toti.
Fiecare episod are un subiect aproape distinct, oricum complex si plin de nepravazut. Firul principal al povestii e doar pretextul, fiecare episod fiind o piesa a unui puzzle pusa la locul ei intr-un mod original si atipic serialelor coreene. Titlul serialului e mai mult decat o metafora. “Slingshot” – in traducere “Prastia” – e un cu sens ascuns, extrem de inteligent ales. Daca urmaresti serialul, te intrebi de ce realizatorii au ales acest nume ciudat fara nici o legatura cu subiectul. Ei bine, prastia e arma biblica cu care se spune ca David l-ar fi invins pe uriasul neinfrant Goliath. In acest serial, prastia e arma metaforica a razbunarii celui slab si lipsit de putere, in fata celui puternic si neinvins. Kim Shin e David, in timp ce Chae Do-woo e Goliath. Ramanand la capitolul simbolistica, fiecare episod are o grafica, statica sau animata, la inceput, grafica ce apare si in trailerul de promovare al serialului. Doua culori se disting in acele imagini: albul si negrul, culorile a doua animale: o pantera cu ochii stralucitori ce sta la panda intr-un copac (imaginea meaforica a lui Chae Do-woo, jucatorul la bursa ce poate ruina vieti doar cu o privire din culcusul sau lipsit de griji), si o vulpe alba, simbol al omului de rand ce nu e negru, ca stapanul copacului, dar care intra pe teritoriul panterei negre si se lupta cu aceasta. Nu trebuie scapata din vedere nici simbolistica banului, cuvantul definitoriu al povestii acestui serial. Banul este ochiul dracului, iar femeia (simbolizata aici de ambitioasa Kyung-ah) e instrumentul prin care diavolul a aruncat lumea spre pierzanie prin comiterea pacatului originar. Kyung-ah poarta cu ea ca o tara acest pacat si isi accepta conditia cu zambetul pe buze, un zambet diabolic urmat de o lipsa de scrupule tipica celor ce au incheiat un pact cu diavolul.

Cu un subiect mai mult decat atragator, cu o distributie reusita, fie ca e vorba de protagonisti sau personaje secundare, “The Slingshot” ofera spectatorilor pe parcursul a 20 de episoade, o poveste inchegata, bine spusa, cu intrigi elaborate, actiune intensa, rasturnari de situatie neasteptate, legaturi afective complexe, caractere puternice si bine definite… Tot ceea ce caracterizeza un serial captivant si reusit.

Serialul a fost tradus in premiera in Romania de Daniela Capalna – Asia Team Romania.

Articol realizat de corina1002001 si cris999 – asiacinefil.com

1 Comments

Post your comment

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>