Reversal of Fortune poster“Reversal of Fortune” e o savuroasa fantezie comico-romantica coreeana a anului 2003 a carei poveste graviteaza in jurul ideii de “ce ar fi fost daca n-ar fi fost”. In lumea istoricilor, acest gen de speculatii extrem de captivante sunt desemnate prin termenul “istorie contrafactuala”, insa cand aplicam notiunea nu la istorie, ci la destin… totul devine mult mai interesant. Cum ar fi ca intr-o zi obisnuita, in timp ce ne plimbam pe strada, sa ne trezim, printr-o anomalie temporala specifica doar romanelor science-fiction sau filmelor hollywoodiene, nu in viitor, nici in trecut ci… intr-o realitate paralela cu cea in care traim ? Nu-i asa ca o astfel de experienta ce tine de domeniul fanteziei parca ne tenteaza si ne pune la grea incercare curiozitatea ? Din atatea posibilitati de a alege, mereu facem o singura alegere, buna, rea, sau intre cele doua extreme. Clipa de clipa ne confruntam cu alegerile diferitelor lucurri, in viata de zi ccu zi. Fara sa realizam, timpul trece, iar aceste mici optiuni ne conduc viata intr-o anumita directie, devenind la o privire de ansamblu momente cruciale: ne decidem soarta pentru saptamani, luni sau ani, pentru perioade mai scurte sau mai lungi de timp, in momentul in care optam sa studiem la o anumita scoala sau facultate, in momentul in care optam pentru o specializare, pentru o slujba, pentru a ne cumpara un obiect, pentru a ne alege un partener de viata, pentru cate si mai cate. Fiecare alegere ce o facem produce anumite consecinte, reversibile sau ireversibile. Alegerile sunt singurele variabile din viata noastra; timpul e implacabil si se scurge linear, fara a putea fi oprit de optiunile noastre. Viata e ca o cursa lunga la care atletul stie ca trebuie sa alerge o distanta data de la bun inceput. Poti sa renunti la cursa daca nu esti suficient de pregatit pentru a o duce la bun sfarsit – e o optiune -, poti alerga dupa principiul cuprins in titlul unui classic al cinematografiei romanesti, “Grabeste-te incet”, poti obosi si temporar te poti opri sa iti tragic sufletul sau sa bei o gura de apa pentru a avea puterea de a merge mai departe, insa niciuna din aceste optiuni nu poate pacali trecerea timpului. Perfectiunea e un lucru interzis fiintei umane, iar daca aceasta ar exista, fiecare ar cauta-o. Reversal of Fortune secventa 3Din curiozitate, din orgoliu, din dorinta de a fi mai presus decat celalalt. Daca ar exista “n” realitati paralele prezentului, accesibile fiintei umane, si fiecare alegere a noastra am intoarce-o din drum, optand pentru o alta pe care o credem mai buna si care avem impresia ca ne poate duce in alta parte, ne-am petrece toata viata facand aceeasi alegere de infinite ori si n-am mai merge mai departe. Si atunci, ce rost are sa alegem cum sa facem un lucru, de 100 de ori, daca nu am mai avea timp sa ne bucuram de aceasta viata ? “Reversal of Fortune” ridica astfel de intrebari, despre alegeri, sanse si destin rescris, insa la finalul filmului ajungi sa realizezi ca destinul e ceva dat, pe care nu il poti pacali, asemeni scurgerii ireversibile a timpului. Altfel spus, “ce ti-e scris ti se intampla”, indiferent cate sanse ai avea sa schimbi o alegere din trecut.

Reversal of Fortune secventa 1Kang Seung-wan e un fost campion de juniori la golf. De mic a fost marcat de personalitatea autoritara a tatalui sau, al carui vis dus uneori pana la extrem era sa-si vada fiul campion. Dar timpul avea sa ii schimbe viitorul tanarului campion de golf. Peste ani, il regasim pe Seung-wan lucrand in cadrul Dongwon Tranzactii Bursiere, o mica companie de brokeraj ce investea banii clientilor in actiuni, in schimbul unui comision. Imbracat la patru ace, Seung-wan se prezenta zi de zi la compania unde era angajat, sperand sa dea intr-o zi lovitura cea mare pe cont propriu, investind tot ce castiga in ponturi la bursa, in jocul de loto sau in alte modalitati de a-si face un viitor prin castiguri facile obtinute peste noapte. Doar ca e cel mai ghinionist broker din bransa ! In momentul in care actiunile unei cunoscute companii in loc sa creasca se prabusesc, falimentul companiei fiind iminent, Seung-wan incepe sa fie vanat de un temut gangster, care isi vede castigurile pe apa sambetei. Cum fuga e rusinoasa, dar sanatoasa, Seung-wan reuseste sa scape o data de urmaritorii in costume, pana cand inevitabilul se produce. Gangsterul il obliga pe acesta sa semneze faptul ca e de acord ca banii din asigurarea sa de viata sa ajunga pe mana gangsterului in cazul in care Seung-wan moare. Are si un termen limita de 2 saptamani in care sa restituie banii irositi ai gangsterului, dupa care bietul broker devine o tinta vie pentru banda de gangsteri. Prietenul lui Seung-wan, “Gandacul”, ii da acestuia economiile sale de o viata pentru a-l salva de furia gansterilor, insa Seung-wan se gandeste imediat la o modalitate de a-i multiplica la bursa. Prins intre aceasta datorie si aspiratiile sale de a da macar o data in viata lovitura care sa-i schimbe statutul social, Seung-wan goneste cu masina intr-un tunel, unde se intampla un lucru straniu: de pe cealalta banda vine o alta masina gonind, in care se afla o persoana cu parul vopsit in alb ce seamana leit cu el. Inevitabilul accident se produce, iar urmarea intrece orice imaginatie…

Reversal of Fortune secventa 2Fara a avea vreo legatura cu tema productiei hollywoodiene omonime mai celebre din 1990 cu Glenn Close si Jeremy Irons, “Reversal of Fortune” e primul si singurul film din cariera de cineast a lui Park Yong-woon, scenariul fiind rodul unei colaborari a acestuia cu Lee Jung-sub (scenarist debutant care mai tarziu avea sa scrie scenariul unor comedii romantice apreciate precum Romantic Island sau The Perfect Couple) si Kim Jae-hwan (alt scenarist debutant, care in 2009 a realizat dramatizarea productiei “Maybe”, cu Jang Hyuk). Atractia filmului o reprezinta, pe langa scenariul plin de intorsaturi de situatie, distributia, plina de nume mari, dintre care unii pe atunci erau la inceputul succesului. Fara doar si poate, vedeta filmului e actorul Kim Seung-woo, ce devenise cunoscut in mai multe filme si seriale romantice din anii ’90. Noi il retinem pentru roluri recente din seriale ca IRIS, Athena sau Miss Ripley, insa nu trebuie sa uitam ca la data filmarii acestui film, Seung-woo devenise deja celebru prin rolul din “Hotelier” (2001). Partenera lui din film e Ha Ji-won, care era chiar la inceputurile succesului sau. Rolurile din “Ditto” si “Sex is Zero” (care a fost un mare succes de box-office) au propulsat-o la rangul de vedeta, iar serialul “Damo” pe care il va filma in acelasi an ii va adduce popularitate pe care o va exploata la maxim in anii urmatori in seriale precum “What Happened in Bali?”, Reversal of Fortune secventa 4“Hwang Jin-yi”, sau in filme precum 100 Days with Mr Arrogant sau Love So Divine. Rolul din “Reversal of Fortune” nu i-a adus nici un premiu, insa vorbim de un film lejer, o productie comerciala romantica fara prea mari pretentii la box-office sau artistice. Amandoi protagonistii sunt adorabili, e mai mare placerea sa-i urmaresti pe cei doi in roluri parca croite pentru ei. Iar daca adaugi la distributie putin piper (Lee Moon-shik si Lee Han-wi), buna dispozitie e asigurata. Povestea filmului e simpla, dulce si captivanta, avand toate ingredientele unei comedii romantice clasice. Insa doar partea de inceput e comedie, caci pe masura pe povestea avanseaza, aceasta devine serioasa, pe alocuri putin dramatica si melancolica. Practic e reteta coreeana clasica de comedii romantice, din care nu lipsesc cliseele obisnuite dar si alternanta de umor cu realism, lucru perfect justificabil daca ne gandim la tematica abordata, ce ridica intrebari de genul “Ma aflu acolo und ear trebui sa fiu ?” sau “Fac ceea ce ar trebui sa fac ?”. Un film bun, relaxant, cu doi actori minunati care cu siguranta va vor face sa va simtiti bine in compania lor.

Traducerea a fost efectuata in pemiera in Romania de Elenas – Asia Team pentru asiacinefil.

Prezentare realizata de cris999 – asiacinefil

0 Comments

Post your comment

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>