Dupa ce a debutat cu drama de familie “Spring, Snow” in 2012, nu s-a mai auzit nimic de regizorul Kim Tae-gyun… pana in acest an, cand a revenit in forta cu productia “Dark Figure of Crime”, o drama criminalistica solida cu un buget de 7 milioane de dolari. Filmul marcheaza reluarea colaborarii cu mai cunoscutul regizor si scenarist Kwak Kyung-taek, alaturi de care a lucrat ca regizor asistent la filmul acestuia de debut din 1997, “3pm Paradise”. Intre timp, Kwak Kyung-taek a devenit un nume mare in industria de film coreeana, regizand productii memorabile in cei 20 de ani de cariera precum “Friend” si sequelul “Friend: The Great Legacy”, “Love”, “Typhoon”, “Eye for an Eye” sau “Pained”. De aceasta data Kwak Kyung-taek a participat la scrierea scenariului (finalizat de Kim Tae-gyun), unul la fel de intunecat ca cel din “The Classified File” din 2015, film pe care acesta l-a scris si regizat cu succes. In rolurile principale regasim un mare actor, Kim Yoon-seok, intr-un rol aproape tras la indigo cu cel din “The Classified File”, unul din cei mai bine cotati actori din Coreea la momentul actual (“1987: When the Day Comes”, “The Fortress”, “Will You Be There ?”, “Sea Fog”, “Tazza 2” etc), si un actor in plina ascensiune care a renuntat la rolurile usoare din filme romantice pentru personaje complexe, Ju Ji-hoon (“Along With the Gods” 1 si 2, “The Treacherous”, “The Spy Gone North”). Duelul psihologic al celor doua personaje e unul ce a impresionat publicul coreean, filmul fiind un neasteptat succes de box-office, obtinand 29,1 milioane dolari incasari, intrand in topul primelor 10 filme coreene ale anului. “Dark Figure of Crime” este inspirat din fapte reale, scenariul fiind rodul unei colaborari intre Kim Tae-gyun si Kwak Kyung-taek.

Kim Hyung-min (Kim Yoon-seok) e politist la divizia Narcotice a politiei din Busan. Si-a pierdut cu ani buni in urma sotia si isi dedica tot timpul prinderii traficantilor de droguri, fara a fi interesat de promovari sau alte beneficii, avand o situatie financiara solida ca mostenitor a unei parti a averii tatalui sau. Din pont in pont, intr-una din zile ajunge sa se intalneasca la un restaurant de taitei cu un anume Kang Tae-oh (Ju Ji-hoon), care ii spune ca in schimbul unei sume de bani a ingropat un cadavru intr-o zona izolata. Acesta insa nu reuseste sa-i dezvaluie si locul, caci e saltat de politistii de la Omucideri si arestat pentru uciderea iubitei sale. La 3 luni distanta, detectivul Kim e sunat de Tae-oh din inchisoare si ii marturiseste ca pe langa iubita lui, a mai ucis inca 6 persoane. Intrigat de afirmatia acestuia, Kim ii face o vizita detinutului in speranta ca va obtine mai multe detalii privind locul unde s-ar putea afla cadavrele victimelor. E momentul in care incepe un joc psihologic intre cei doi, Tae-oh fiind de acord sa dezvaluie detalii in schimbul unor sume de bani pe care detectivul sa i le vireze in cont. La scurt timp, Kim se vede prins in panza de paianjen tesuta cu abilitate de mintea sclipitoare a criminalului in serie…

Productia a fost realizata dupa un scenariu la care s-a lucrat 5 ani, inspirat din fapte reale, dar finalizat abia dupa ce regizorul Kim Tae-gyun a vazut episodul 869 al unei celebre emisiuni de investigatii criminale din Coreea, “Unanswered” (“Fara Raspunsuri”). Povestea din film s-a intamplat si in realitate in Busanul zilelor noastre, unde a existat un sir de crime ce niciodata nu au fost raportate, investigate si ale caror victime nu au fost niciodata gasite. Regizorul insusi a declarat ca a intervievat detectivul care a lucrat la acest caz (interpretat in film de Kim Yoon-seok, avand pseudonimul “Kim”) pentru o acuratete cat mai mare a povestii. Dupa cum se poate deduce, filmul este destul de intunecat, serios si pe alocuri tulburator, dar producatorii s-au luptat cu comisia de licentiere ce stabileste carei categorii de varsta ii este permisa vizionarea lui (lucru crucial privind politica de distribuire in cinematografe) dupa ce in prima instanta filmul a fost catalogat ca fiind interzis sub 19 ani. Acestia au aratat ca filmul nu contine “violenta extrema” si ca este mult mai bland decat un “Believer” ce nu era recomandat publicului sub 15 ani, astfel ca dupa ce au fost taiate 2 minute din productie, comisia si-a schimbat parerea si a dat filmului un rating de +15. Patru premii a castigat in nici 2 luni aceasta productie, avand deja si 4 nominalizari, remarcate fiind prestatia celor doi protaginisti si scenariul. In Coreea, filmul a primit critici pozitve, fiind considerat unul din cele mai reusite ale acestui an. Adevarul este ca odata ce te cufunzi in povestea intunecata, cu toate ca ritmul in care aceasta e spusa e foarte lent, nu te mai poti dezlipi de ea. Nu ai cum sa nu fii fascinat de interpretarea lui Ju Ji-hoon, aflat poate la cel mai bun rol al carierei de pana acum, ce se autodepaseste in rolul extrem de convingator al criminalului in serie Kang Tae-oh. Suspansul e maxim, iar in mod evident punctul principal de atractie al filmului il constituie duelul psihologic dintre cei doi protagonisti. Avem putina actiune, munca de detectiv criminalist e prezentata in amanunt, metodic, si nu lipsesc incursiunile in sala de tribunal, jocul argumentelor si clasica tema a nedreptatii. Poate singurul lucru ce poate fi imputat acestui film e intorsatura cam putin lipsita de fair-play a regizorului scenarist din ultimele 20 de minute ale filmului, cand practic introduce un nou fir in poveste despre care nu a relatat mai nimic pe parcurs, cu personaje si situatii noi din trecut in masura a explica prezentul. E o schimbare mult prea brusca, tarzie si in mod evident inoportuna, deoarece daca ai facut un efort si ai urmarit cu atentie povestea pana in acel punct, vei constata ca nu in cele relatate pana atunci se afla cheia povestii, ci in cele 20 de minute finale in care protagonistii in mare parte se schimba. Altfel spus, nu ai cum sa prevezi finalul urmarind 80% din film, raspunsul nu e in aceasta parte. Poate ca daca s-ar mai fi lungit putin povestea si s-ar fi dat spectatorului posibilitatea de a se familiariza cu noile personaje aparute in scena (iar regizorul le-ar fi dezvoltat putin pe acestea), aceasta senzatie de poveste sfarsita in graba nu ar fi existat. Insa per ansamblu ramane un film captivant, cu o interpretare de zile mari, care nu a fost ocolit de controverse (membri ai familiilor victimelor prezentate in film s-au simtit lezati de realismul scenariului, ce reda cu o acuratete foarte mare elemente din cazurile lor, solicitand interzicerea rularii filmului in cinematografe, dar in cele din urma producatorii si-au cerut scuze publice si procesul a incetat, toata lumea convenind ca intentia filmului a fost de a spori atentia societatii si politiei fata de cazurile de de crime nerezolvate sau nedescoperite, care in Coreea se ridica undeva la 200 pe an !). Dincolo de interpretare si realism, “Dark Figure of Crime” ramane un film tulburator, la finalul caruia o multime de intrebari despre natura umana iti trec prin minte si realizezi ca brusc, raman retorice…

Traducerea, adaptarea si timingul manual au fost efectuate in premiera in Romania de gligac2002 (Asia Team) pentru asiacinefil.

Prezentare realizata de cris999 – asiacinefil

0 Comments

Post your comment

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>