“Piatra, foarfece, hartie”, clasicul joc al copilariei in Extremul Orient capata noi valente in “Animal World”, cea mai noua productie a unuia din regizorii de mare perspectiva ai Chinei, Han Yan. Filmul este in linii mari inspirat din manga japoneza “Tobaku mokushiroku Kaiji” a lui Nobuyuki Fukumoto, ce a stat si la baza productiei japoneze din 2009 “Kaiji, The Ultimate Gambler”, insa scenariul este unul mult mai complex si mai ofertant fata de versiunea japoneza (e unul din rarele cazuri in care un film chinezesc are la baza o sursa de inspiratie japoneza). Avand un buget ofertant, filmul nu a dezamagit la box-office, obtinand 74,5 milioane de dolari, insa cu acest castig filmul se plaseaza abia pe pozitia a 24-a la incasarile totale de la box-office din acest an din China, ceea ce spune extrem de multe despre cat de puternica e industria care in cativa ani o va depasi pe cea americana in privinta incasarilor. Rolul principal ii revine starului in plina ascensiune Li Yifeng (Forever Young, Mr. Six), ce o are ca partenera – insa intr-un rol secundar in poveste – pe Zhou Dongyu (Under the Hawthorn Tree, Never Said Goodbye, Us and Them, The Thousand Faces of Dunjia). Spectaculoasa si total neasteptata e prezenta in distributie, intr-un rol secundar, a veteranului de la Hollywood Michael Douglas (si-ar fi inchipuit cineva vreodata ca acesta va aparea intr-o zi intr-o productie 100% chinezeasca ?), in varsta de 73 de ani la data filmarilor, care are un rol misterios si care nu ni se destanuie aproape deloc, realizatorii promitand, conform genericului de final, o continuare care sa dezvolte subiectul din acest film pe un palier la fel de captivant, de care personajul lui Michael Douglas nu pare a fi strain. Filmarile au durat aproape 6 luni, insa calitatea filmului este de nivelul productiilor hollywoodiene, in general filmul avand o puternica tenta hollywoodiana, in ciuda subiectului tipic oriental abordat. Mai trebuie spus ca “Animal World” a avut parte de critici majoritar pozitive, insa pentru publicul occidental subiectul poate parea dificil de urmarit pentru ca practic teoretizeaza jocul “Piatra, foarfece, hartie”, analizandu-l pe toate partile posibile pana in cele mai mici amanunte.

Zheng Kai-si (Li Yifeng) lucreaza la o sala de jocuri video pe post de clovn, scopul lui fiind de a atrage cat mai multi clienti prin infatisarea lui nostima. Totusi, in momentele de stres emotional, acesta se imagineaza pe sine ca un clovn desprins din lumea desenelor animate ale copilariei lui, avand o indemanare iesita din comun in a lupta cu monstrii imaginari cu chip uman. Totul porneste de la o trauma suferita in copilarie, cand tatal a fost ucis de niste camatari cand micutul Kai-si se uita la niste desene animate cu un clovn justitiar. In prezent isi duce traiul de pe o zi pe alta, zbatandu-se sa plateasca factura lunara a spitalizarii mamei sale aflate in coma de ani buni. Singura care ii e alaturi e Liu Qing (Zhou Dongyu), prietena lui, ce lucreaza ca asistenta la spital si are grija de mama lui, imprumutandu-l si cu bani la nevoie. Intr-una din zile, pe neasteptate, Kai-si e cautat la serviciu de Li Jun, prietenul sau din copilarie, consultant imobiliar, care ii da un pont. Desi Kai-si refuza initial sa se implice in afacerea propusa de prietenul sau, influenta acestuia si mai ales greutatile si lipsa de perspective a vietii de zi cu zi il obliga sa riste. In scurt timp se trezeste prins in capcana unei dubioase organizatii, care ii ofera sansa de a-si indrepta greseala pe durata unei croaziere…

Realizat in pur stil american dupa o idee japoneza si avand in centrul sau un joc chinezesc la origine, “Animal World” e expresia unei combinatii unice de adrenalina si suspans dusa pana la extrem in interiorul unei imense sali de jocuri de noroc de pe o nava numita simbolic “Destin”. E locul unde cateva zeci de oameni indatorati isi joaca ultima sansa la o viata normala, dar si un loc al intrigilor, tradarilor si inselatoriilor ce au un scop dublu: supravietuirea si imbogatirea. E locul numit simbolic (sau mai degraba ironic) “Lumea Animalelor”, in care omul e manat de instinctele animalice doar pentru a face pe plac unui misterios creditor. E lumea in care ajunge sa rataceasca eroul nostru Zheng Kai-si, ramas orfan de tata la 8 ani si cu o mama aflata in coma, pe care situatia disperata si nevoie de bani il impinge spre o afacere dubioasa careia ii cade victima. Calatoria pe nava de croaziera “Destin” e sansa lui de a se redresa, implicandu-se intr-un fel de turneu neoficial de “Piatra, Foarfece, Hartie”, popularul joc chinezesc. Desi in cea mai mare parte din film ne sunt infatisate strategii, scheme si planuri ce intorc pe toate fetele acest joc, ceea ce pentru publicul occidental poate parea plictisitor la un moment dat pentru ca nu e familiarizat cu regulile jocului, in cele din urma filmul are cu totul alte mesaje, ce ies la suprafata dupa ce intreaga competitie se incheie. Asadar, daca pierdeti firul explicatiilor si analizelor pe baza de probabilitati matematice, nu trebuie sa disperati, nu riscati sa nu intelegeti mesajul filmului, care e completamente altul. Jocul e explicat mult prea in amanunt, detaliile si ipotezele abunda, insa dincolo de toate aceste aspecte aparent plictisitoare (si pe care fara indoiala un asiatic le intelege mai bine datorita popularitatii jocului in acea zona a lumii), prin aceasta experienta ajungem sa cunoastem personajul principal Kai-si, care in ciuda naivitatii sale, se dovedeste a fi o minte sclipitoare, fiu al unui matematician pe care l-a mostenit in intregime. Michael Douglas acapareaza suficient din film cat sa iasa in evidenta prin mister si sobrietate, demonstrand ca ramane un actor mare indiferent de marimea rolului interpretat (chiar nu este, cum s-ar putea astepta unii, un element de decor in poveste, influentand activ si direct evolutia ei). Cu o poveste captivanta, chiar daca nu intelegem prea multe din matematica acestui joc chinezesc al destinului, “Animal World” e o abordare moderna si indrazneata a cinematografiei chinezesti, ce o apropie de realizarile de peste Ocean in multe privinte. Un sequel a fost prefigurat de producatori, anticipat in creditele de final, astfel ca la finalul vizionarii vei fi in asentimentul acestora si iti vei dori, evident, ca aceasta continuare sa apara cat mai repede. Una peste alta, un film dinamic, captivant si plin de invataminte, ce ne invata – daca mai era nevoie – ca firea umana e atrasa ca un magnet de valorile materiale ale acestei lumi, cele profund umane precum trairile sincere si moralitatea fiind cel mai frecvent calcate in picioare de dragul banilor sau din instinctul de supravietuire. In definitiv, Lumea Animalelor e o miniatura a lumii in care traim, o reflectare realista a unei fantezii ce spune un adevar dureros despre firea umana. Ca oameni, ne putem, oare, depasi conditia ?

Traducerea si adaptarea au fost efectuate in premiera in Romania de gligac2002 (Asia Team) pentru asiacinefil. Subtitrarea include absolut toate dialogurile vorbite in alte limbi decat chineza, ce nu se regasesc decat partial in subtitrarea oficiala in engleza, si anume dialogurile in engleza, franceza, italiana si coreeana.

Prezentare realizata de cris999 – asiacinefil

0 Comments

Post your comment

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>