Inside or Outside poster 1Regizat de Gary Mak, un actor cunoscut in China cu peste 90 de roluri la activ, mai celebru pentru filmele regizate ca asistent de regie (The Monkey King, The Grandmaster, Bodyguards and Assassins, Am Empress and the Warriors) decat ca regizor deplin (The Road of Dead, Bar Paradise, Sex Duties Unit), “Inside or Outside”, o coproductie China-Taiwan-Coreea de Sud, e un thriller de actiune cu accente comice care tinand cont de distributie ar fi trebuit sa umple salile de cinema. Veteranul Simon Yam, taiwanezul Wallace Huo (“Honey Enemy”) si coreeanul Jang Hyuk formeaza o distributie suficient de solida pentru a atrage atentia fanilor genului asupra acestei productii. Intr-un rol secundar, un alt actor tanar coreean, Han Ji-seok (ce a aparut si in “After School: Lucky or Not 2” (2014)) debuteaza pe marele ecran in rolul unui gangster coreean. Cu toate acestea, “Inside or Outside”, in ciuda bugetului destul de consistent (10 milioane dolari), nu a reusit sa obtina decat 4 milioane de dolari incasari la box-office. S-ar putea sa fie de vina stilul in care e spusa povestea, total diferit de o clasica poveste de actiune chinezeasca, scenariul si mai ales punerea lui in practica avand evidente accente hollywoodiene. Scenaristul a spus despre film ca e o complexa poveste cu detectivi, cu un accent greu pus pe elementul psihologic. Desi regizorul a lucrat cu un scenarist si un producator tineri, firul narativ e bine dezvoltat, iar distributia pan-asiatica, bine organizata, face apel la audienta asiatica in ansamblul ei, nu doar la publicul chinez. Nu intamplator filmul a fost prezent la Busan, in toamna trecuta, la targul de filme ce s-a desfasurat odata cu festivalul de film.

Inside or Outside secventa 1Ou Jian (Jang Hyuk) e tanarul presedinte de succes al unei companii din domeniul IT. Softul “Internetul Lucrurilor” pe care l-a creat e primul cu peste 100 de milioane de utilizatori in intreaga lume. Nu de acelasi succes, insa, se bucura in viata personala. Casatorit cu o scriitoare de basme, Nan Fang, fiica unui potent afacerist ce i-a ridicat afacerea cu investitia sa, Ou Jian manifesta o neincredere ce merge pana la paranoia cand vine vorba de sotia lui. Aceasta tocmai a nascut o fetita, insa el se comporta foarte rece, evitand pana si sa-si ia fetita in brate. La randul ei, sotia il suspecteaza ca ar avea o relatie extraconjugala, mai tot timpul fiind plecat cu afaceri sau ocupat. La recomandarea bunei sale prietene, Nan Fang apeleaza la doi detectivi: Ah Le (Wallace Huo), un tanar sergent demisionar, dat afara temporar din politie pentru noncomformismul cu care solutiona cazurile, si Fei Xin (Simon Yam), un detectiv consultant cu un ascutit simt al intuitiei. Cei doi isi incep propria ancheta, insa pe parcurs lucrurile se complica, pe masura ce in poveste se implica o banda de gangsteri coreeni in cautarea unui tradator, dar si cineva din trecutul ascuns al lui Ou Jian, ce tot mai mult nu pare a fi sotul pe care Nan Fang il credea…

Inside or Outside secventa 4Titlul international al productiei, “Inside or Outside”, nu are foarte multa relevanta raportat la actiunea in sine a filmului. Cel mult s-ar putea traduce “Interior sau Exterior”, facand trimitere la latura psihologica a unei persoane, care in exterior poate fi in nenumarate feluri, schimbandu-si infatisarea, pe cand in interior ramane acelasi, trasaturile unei persoane fiind un lucru aproape imposibil de imitat sau confiscat. Si tot ca o aluzie la acest lucru, in asa-zisul birou al detectivului Fei, acesta isi primeste clientii stand intr-un scaun ce are forma unei masti albe, incat ai impresia ca mai degraba esti la un psiholog, nu la un detectiv. In fapt, aspectul psihologic e o latura importanta a acestui film. In termeni psihologici, totul oscileaza in jurul asa-numitului Efect Barnum, o tendinta de a accepta un tip vag de informatii ca specifice unei individualitati, cu precadere proprii. Capcana acestui fenomen e ca atunci cand cineva se adreseaza in termeni laudativi fata de propria persoana, nu realizezi ca respectivele laude se pot aplica la fel de bine si altora. Personajul lui Jang Hyuk, Ou Jian, sufera de acest efect, si desi la suprafata pare o persoana perfecta (are un fizic de invidiat, e ravnit de o multime de femei, desi e casatorit, are success in afaceri, se imbraca mereu irezistibil in costum), in interior e macinat de intrebari, banuieli, ce toate il duc in pragul paranoiei. Are senzatia ca cineva vrea sa-i ia viata, ca tot timpul e urmarit, ca sotia lui are o aventura cu un alt barbat, ca de fapt fetita nou nascuta nu e a lui, si totul poate continua cu achizitionarea unei arme, ce tradeaza nevoia de siguranta pe care singur nu si-o poate oferi, cu toate Inside or Outside secventa 2ca stapaneste foarte bine arte martiale. Accepta usor toate laudele ce i se aduc, insa sare ca ars cand o asistenta ii greseste numele, numindu-l “Qu Jian” in loc de “Ou Jian”, aducand fara voia lui la suprafata amintiri din copilarie care il ranesc, tradand eventuale complexe de inferioritate. Starea interioara a lui Ou Jian e principala sursa a suspansului acestui film. Toate suspiciunile lui sunt prezentate intr-o nota intunecata, pe un fundal sonor amenintator, culminand cu prezenta catorva personaje aproape grotesti (cum e clovnul ce-i vinde arma intr-un parc de distractii bizar, pustiu). Latura comica e asigurata de Simon Yam si de mai tanarul lui partener de investigatii, Wallace Huo. Cei doi intruchipeaza un cuplu clasic de detectivi (tipic Hollywoodian) cu principii putin diferite. Daca detectivul Fei (Simon Yam) considera ca are sarcina de a cauta adevarul dupa ce contul a fost in prealabil umplut de catre clientul in cautarea acelui adevar, fostul politist Ah Le (Wallace Huo) e de parere ca scopul lui e sa gaseasca dreptatea, chiar de-ar fi s-o faca voluntary, fara o plata. Cu aceste divergente de principii, cei doi formeaza un cuplu haios, Ah Le nefiind nici el ocolit de o latura intunecata. Desi filmul are un numar destul de mare de personaje, si piesele puzzle-ului sunt imprastiate fara indicii relevante la inceput (Ou Jian se trezeste, mergand linistit pe autostrada, cu o masina cazuta in fata lui de pe pod, in plina zi, din senin; anumite lucruri din trecutul sau Inside or Outside secventa 3sunt prezentate vag, printr-o fraza sau doua ce-I revin in minte; in biroul detectivului Fei se succed o multime de personaje ciudate dispuse sa plateasca bani frumosi pentru gasirea unor persoane sau animale), pe parcurs toate aceste elemente isi gasesc locul in tabloul final, rezultatul fiind un film captivant si revigorant, ce indica un nou suflu in tematica de gen in cinematografia chineza. Saturatele filme de actiune cu aceleasi scenarii parca trase la indigo incep sa isi diversifice tematica, rezultand productii interesante, care insa din pacate tradeaza o tendinta de apropiere de stilul hollywoodian. Cu un Simon Yam irezistibil si un Jang Hyuk facand fata cu succes unei productii internationale, cu scene ce tradeaza originalitatea indicatiilor scenice ale regizorului Gary Mak (scenele ii care suna clopotelul in mintea lui Simon Yam sunt geniale, sau modul in care rationeaza acesta) si cu o poveste incalcita bine repusa pe fagasul ei normal intr-un mod cat se poate de original, “Inside or Outside” ne ofera peste 100 de minute de adevarata delectare, in care combinatia de thriller, actiune, mister si comedie e pusa doar in slujba bunei dispozitii a spectatorului.

Traducerea, adaptarea si timingul au fost efectuate in premiera in Romania de gligac2002 (Asia Team) pentru asiacinefil.

Prezentare realizata de cris999 – asiacinefil

0 Comments

Post your comment

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>