Din galeria filmelor de top coreene ale anului 2012 nu poate fi exclusa controversata productie a apreciatului Im Sang-soo, “The Taste of Money”. Considerat de critici sequel-ul “spiritual” al filmului de succes “The Housemaid” (la randul lui un remake dupa un clasic din anii ’60), thriller-ul erotic “The Taste of Money” face din nou o incursiune in viata si secretele unei familii din high-life-ul coreean al zilelor noastre. Filmul portretizeaza vietile privilegiatilor societatii soreene, exploatand teme precum banii si sexul, lacomia si ambitia, avand o atitudine acida la adresa celor bogati, faimosi si “nelinistiti” din lumea exclusivista a bogatasilor. Im Sang-soo (The Old Garden, The Housemaid) si-a caracterizat productia ca o “extensie a lui The Housemaid”, “o poveste a copiilor din The Housemaid care au crescut mari”. Filmul e “o explorare a lumii din afara resedintei somptuoase din The Housemaid”, avand 3 actori din precedenta productie in distributie. Filmul ne prilejuieste reintalnirea cu indragita actrita-veteran Yoon Yeo-jung (Hotelier), Kim Kang-woo (Marine Boy, Rainbow Eyes) si Baek Yun-shik (interpretul regelui Taejong- Lee Bang-won din “Deep Rooted Tree”). Filmarile au fost efectuate in Coreea de Sud si Filipine, iar in mai 2012 a avut premiera mondiala la Cannes, unde a fost nominalizat la Palm D’Or. Modest, Im Sang-soo si-a asumat esecul necastigarii Pal D’Or-ului, in fata mediei coreene declarand ca esecul a fost o “tragedie personala” si ca participarea lui la festival a fost o greseala, deoarece “The Taste of Money” spunea “o poveste tipic coreeana” pe care strainii nu o pot intelege. La box-office, filmul a incasat 7,5 milioane de dolari, fiind unul din filmele de top ale primei jumatati a anului in Coreea. Inca din timpul Festivalului de la Cannes, drepturile de distributie au fost cumparate de 15 distribuitori straini.

Joo Young-Jak e secretarul personal al directorului Yoon – membrul unei familii elitiste din Coreea. Desi e absolventul unei facultati de elita si un tanar capabil, in ultimii zece ani s-a ocupat de treburile murdare ale familiei, secondandu-l  pe directorul Yoon in actiunile ilegale care implicau nu de putine ori mituirea functionarilor publici de nivel inalt pentru facilitarea unor afaceri profitabile. Directorul Yoon ocupa actuala pozitie datorita casatoriei cu Baek Geum-Ok, fiica unui instarit om de afaceri, casatorie ce dureaza de peste treizeci de ani. Evident ca adevarata putere e detinuta de Geum-Ok si de tatal acesteia, care desi e foarte batran si imobilizat in carucior, are mereu ultimul cuvant. Familia de chaebol e completata de tanara generatie, cei doi copii avuti de Geum-Ok cu sotul ei: fiica Yoon Na-mi  si fiul Yoon Chul. Amandoi copiii sunt de fapt adulti cu casniciile ratate, si pe cat de idealista este Na-mi pe atat de materialist si corupt este Chul, corupt de puterea nelimitata data de bani, la fel ca varstnicii familiei.  Directorul Yoon, cum chiar el marturiseste, s-a casatorit sedus de putere, si pentru posibilitatea de a cheltui nelimitat “gramezi de bani” a indurat dispretul permanent al sotiei. Totusi, in prezent, dupa un lung  sir de aventuri extraconjugale, e indragostit de Eva, propria menajera filipineza. Asa ca hotaraste sa-si abandoneze familia, fapt ce-i provoaca o criza existentiala bogatei sotii. Pe locul lasat liber de sot, Geum-Ok il impinge pe Young-Jak, folosindu-l pentru satisfactia proprie si pentru razbunare, seducandu-l cu “gustul banilor” de  care tanarul ajunge sa fie dependent. In timp ce Yoon Chul se afunda intr-o afacere cu fonduri murdare si intra in colimatorul autoritatilor, Na-mi si-l apropie pe Young-Jak trezindu-i latura sensibila, care se vede cupris de un confict interior. Ce alegeri va face Young-Jak si cum vor evolua relatiile in atat de disfuctionala familie de chaebol?

Inceputul filmului pare sa promita o intriga financiara, producand un impact puternic – imaginea directorului Yoon si a secretarului sau in seiful-depozit plin cu tone de bancnote nou-noute. Dar jocurile de interese sunt lasate in plan secundar, punandu-se reflectoarele pe dramele personale ale personajelor. Intriga e tesuta in jurul directorului Yoon, care parvenit printr-o casatorie din interes la acest nivel imposibil de atins de oamenii obisnuiti, a avut nevoie de peste treizeci de ani de trai in opulenta si desfrau ca sa ajunge la saturatie si sa constientizeze ca viata lui a fost o risipa. Asa ca luand pasiunea pentru Eva drept ultima sansa la fericire, e hotarat sa renunte la toate facilitatile pozitiei actuale si sa-si traiasca finalul vietii in liniste. Dar Geum-Ok nu e dispusa sa accepte sa-l piarda in acest mod, si nu ezita sa-si foloseasca puterea pentru a-l controla. Iar de unde se opreste Geum-Ok, preia controlul tatal acesteia, socand si personajele si publicul deopotriva, cu lipsa oricaror bariere morale. In mare parte a filmului, perspectiva asupra coruptiei si abuzului, diversificat de putere din interiorul familiei, e prezentata spectatorului prin filtrul peronajului Young-Jak. In calitate de asistent privat, acesta interactioneaza pe rand cu fiecare membru, si are parte succesiv de diverse forme de umilire si abuz. Fiind de origine modesta, e catalogat de Baek Geum-Ok “prea putin mandru” sa refuze oportunitatile care i se ofera. Directorul Yoon vede in Young-Jak acelasi personaj care a fost el in tinerete si, adesori il ironizeaza. Young-Jak pare a fi un accesoriu pasiv, dispus sa se lase folosit in schimbul enormului profit. Dar spre deosebire de directorul Yoon, are nevoie de mai putin timp pentru o reactie. Farmecul filmului sta, insa, in a descoperi fiecare personaj in lumea sa, cu propriile orizonturi, aspiratii si necesitati, lucru pe care regizorul Im Sang-soo il realizeaza cu subtilitate si direct in acelasi timp, surprinzand placut audienta. Ramane ca fiecare sa descopere tainele personajelor acestui superb film, explorand misterul, senzualitatea si mizeria umana din spatele lor, reflectate de situarea pe o pozitie sociala inalta sau de simpla aspiratie la aceasta.

The Taste Of Money (2012) e filmul ce pune reflectorul pe fata nevazuta a elitei coreene. Prin intermediul lui, Im Sang-soo ne ofera o radiografie a dramelor generate de puterea nelimitata a banilor care corupe in cel mai profund mod, transformand interactiunile umane in parghii de interese. Acest film ne arata un palier al societatii in care familia ca notiune cunoscuta noua nu exista, ea find doar un alt mecanism de control si manipulare. Intr-o asemenea pseudofamilie, chiar si relatiile dintre membrii cei mai apropiati sunt bazate pe forta, influenta si dominare, lipsind aproape cu desavarsire intimitatea sau afectiunea, si orice razvratit e strivit fara scapare.

Multumiri pentru traducerea in premiera in Romania a acestui film lui lasedan – Asia Team Romania.

Prezentare realizata de corina1002001 – asiacinefil.com

0 Comments

Post your comment

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>