The Merciless posterSpeculand la maxim trendul ce inca prinde in Coreea, cel al filmelor tipic hollywoodiene cu politisti sub acoperire ce nu se dau in laturi de la cele mai periculoase misiuni pentru procurarea de probe impotriva raufacatorilor, regizorul si scenaristul Byun Sung-hyun, de altfel un necunoscut in industria de film coreeana, isi relanseaza cariera, dupa 2 productii modeste “no name”, cu “The Merciless” (2017). Filmul a fost prezent la Cannes in acest an, in afara competitiei, in sectiunea “Midnight Screenings”, bucurandu-se nu doar de aprecierea criticilor de film ci si a publicului, in seara premierei, la incheierea difuzarii, fiind rasplatit cu ovatii la scena deschisa timp de 7 minute. La box-office a obtinut incasari de 6,7 milioane dolari, in prima zi de difuzare in cinematografe vanzand aproape 100.000 de bilete. In rolurile principale regizorul a ales doi actori total diferiti. Un veteran, Sol Kyung-gu, care dupa rolul din “Lucid Dream” pare a fi atras de fascinatia personajelor gri spre intunecat, ducand si de aceasta data productia in spate, si un actor cu mai mica experienta, Im Si-wan, fost exponent al k-pop-ului in formatia ZE:A, pe care ni-l amintim din productia “The Attorney” si din mai multe seriale, precum “Misaeng” sau “Triangle”. Rolul din “The Merciless” a fost ultimul inaintea incorporarii, petrecuta cu o luna in urma, pana in 2019 acesta trebuind sa-si satisfaca stagiul militar obligatoriu. Actori cu experienta indragiti, precum Lee Kyoung-young sau Heo Jun-ho, completeaza distributia.

Sol Kyung-gu in The MercilessJae-ho (Sol Kyung-gu) e un temut interlop, numarul 2 in organizatia sa, mana dreapta a creierului ‘Ocean Import’, Ko Byung-chul (Lee Kyung-young). ‘Ocean Import’ e, la suprafata, o companie ce se ocupa cu pescuitul si comercializarea de peste, insa in spatele acestei afaceri se ascunde o afacere mult mai banoasa, traficul de droguri. Realizat de cele mai multe ori chiar cu complicitatea autoritatilor. Jae-ho, insa, ajunge dupa gratii, locul unde in mod nomal infractorii sunt reeducati. Pentru el, sederea la inchisoare inseamna transformarea detentiei intr-o vacanta, bucurandu-se de tot luxul si de toate favorurile, avand la degetul mic intreg corpul de gardieni. Toata lumea il asculta, iar cine indrazneste sa se puna cu el e crunt pedepsit, de cele mai multe ori eliminat. Intr-o zi soseste in inchisoare un tanar aparent plapand, Jo Hyun-su (Im Siwan), care in scurt timp il pune la respect pe unul din cei mai recalcitranti gangsteri inchisi. Inteligenta sa si puterea pumnului sau atrag atentia lui Jae-ho, mai ales dupa ce viata lui e salvata de tanarul detinut. Cei doi devin parteneri, dupa gratii. Dar Jae-ho are planuri mai mari, mai ales ca in 2 ani urmeaza sa fie eliberat. Tinteste sa devina numarul 1 in companie… iar pentru asta are nevoie de inteligenta lui Hyun-su.

The Merciless secventa 1“The Merciless” e un film noir la propriu si la figurat, care in prima parte seamana leit cu “The Prison”, dar in a doua parte se transforma intr-un “Asura” dominat de cadre intunecate, violenta si suspans. Actiunea e prezenta de la inceput pana la sfarsit, dar nu e scopul in sine al productiei. Scenariul e unul elaborat si, ca in filmele coreene, lent, cu multe surprize, insa pentru a le descoperi ai nevoie de multa rabdare si atentie. Numarul de personaje e relativ mare, iar cele peste 75% cadre intunecoase ingreuneaza urmarirea firului principal, mai ales ca regizorul scenarist deviaza din acesta mai multe fire secundare. Impresia de ansamblu e ca regizorul a incercat sa ne propuna un puzzle bine gandit, dar s-a pierdut in detalii, reconstituirea pieselor puzzle-ului fiind greoaie, chiar stangace, partea de montaj si ordinea redarii scenelor nefiind punctul forte al productiei. Multa violenta, eterna tema a razbunarii ce face parte din ADN-ul natiunii coreene, totul in decorul sumbru al lumii interlope justifica pe deplin incadrarea productiei in genul noir si al filmelor cu gangsteri. Insa nici filmele cu gangsteri nu mai sunt ce au fost. Nu-i e dor nimanui de un “A Dirty Carnival” sau “A Love” ? Chiar toti regizorii coreeni vor sa se alinieze curentului de peste Ocean si sa ofere filme tot mai violente, pline de clisee obositoare, ce nu mai au nimic din spiritul ce a dus faima la nivel mondial a cinematografiei coreene ? Pentru ce sa realizezi un film lung de 2 ore, cu o intriga si un scenariu complicatThe Merciless secventa 2 Im Siwan cand poti face filme intr-un mod mult mai simplist, fara a fi considerate de duzina ? Sol Kyung-gu se ridica la inaltimea rolului sau, ne da din nou dovada faptului ca ramane unul din actorii de top ai Coreei, insa replica data de mai tanarul lui coleg de platou, Im Siwan, e palida de tot. Trecut din lumea k-pop-ului in cea a telenovelelor, s-a trezit intr-un film de prima mana si a clacat cu succes. Chimia lui cu Sol Kyung-gu e inexistenta, si multi au vazut mai potrivit in rolul lui un Yoo Ah-in sau chiar un Lee Je-hoon. Im Siwan e complet inexpresiv, pare pierdut in multe scene, sovaind. Scenariul, desi e unul de calitate, parca deja devine obositoare tema politistului sub acoperire ce ajunge intentionat dupa gratii pentru a intra sub pielea unui gangster. Am vazut-o in recentul “The Prison”, dar si in “A Violent Cop”, in ambele productii existand acelasi tipar: un actor trecut de prima tinerete, de top, ce face cuplu cu un actor mai tanar. Poate cineastii coreeni vor intelege ca publicul doreste sa vada lucruri noi, originale pe cat posibil, nu copii la indigo ale acelorasi scenarii interpretate de fiecare data de alti si alti actori. Una peste alta, “The Merciless” ramane o productie buna, cu multe surprize, dar nu trebuie scapate din vedere rezervele exprimate mai sus, care trag filmul in jos, scazandu-i din valoare.

Traducerea si adaptarea au fost efectuate in premiera in Romania de lasedan si gligac2002 (Asia Team) pentru asiacinefil.

Prezentare realizata de cris999 – asiacinefil

0 Comments

Post your comment

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>