<<“Guvernanta” (“The Housemaid”) lui Kim Ki-young este un clasic al cinematografiei sud-coreene. Cand am avut, in sfarsit, ocazia sa vad filmul, m-am infiorat. Este regretabil faptul ca acest film intens, pasional si claustrofobic e cunoscut doar cinefililor occidentali impatimiti. Sunt mandru ca Fundatia World Cinema participa la restaurarea si conservarea acestei pelicule remarcabile. Ard de nerabdare sa facem cat mai multi oameni sa cunoasca si sa iubeasca “Guvernanta”>> – Martin Scorsese, februarie 2008

In 1960, acelasi an in care Hitchkock raspandea groaza in cinematografele americane cu noul sau film “Psycho”, Kim Ki-young, un regizor coreean in plina ascensiune, aducea publicului din tara sa “Guvernanta”, o terifianta melodrama psiho-sexuala despre relatia cu consecinte nefaste dintre capul unei familii si fata din casa, o femeie fatala. Daca in “Psycho” simbolul central este casa, ca reprezentare a psihicului uman asa cum l-a etajat Freud (idul – beciul, eul – parterul si supraeul – etajul, unde “traieste” mama lui Norman Bates), in “Guvernanta” sa Kim Ki-young alege scara. O scara a lui Iacob intr-un spatiu claustrofob, urcata de personaje spre paradisul care se transforma in infern, intr-un halucinant joc al seductiei si nebuniei pe fondul unor reguli sociale foarte stricte. “Psycho” si “Guvernanta” merita urmarite in paralel si pentru un mic studiu comparativ a doua culturi – coreeana si americana, sau chiar asiatica si occidentala intr-un sens mai larg – la un moment dat. Preocupat de psihologia personajelor sale si abil cunoscator al tehnicilor de film de propaganda, Kim Ki-young isi rasplatea audienta acelor timpuri cu emotii intense, dramele sud-coreene ale anilor ’60 avand un public preponderent alcatuit din femei maritate de varsta mijlocie. Criticul de film Kim So-young subliniaza faptul ca genul melodramatic era la vremea respectiva o supapa pentru han – un complex de emotii reprimate datorita regulilor sociale patriarhale neo-confucianiste. La sfarsit, “Guvernanta” sparge conventia celui de-al patrulea perete (personajul isi iese din rol adresandu-se direct spectatorului) si, pe langa morala, aduce chatarsis-ul asteptat.

Publicul actual va remarca cu siguranta anumite stangacii in realizarea “Guvernantei” si va fi, poate, deranjat de o sumedenie de exagerari si ciudatenii. Productia trebuie urmarita insa prin prisma acelor vremuri, cand inca nu trecusera 10 ani de la divizarea Coreei dupa sangerosul razboi fratricid. Astfel se poate intelege de ce “Guvernanta” este considerata drept unul dintre cele mai bune filme coreene din toate timpurile.
“Guvernanta” a fost restaurata digital de Arhiva Coreana de Film, cu sprijinul Fundatiei World Cinema, infiintata de Martin Scorsese in 2007. Negativul original a fost regasit in 1982, insa cu doua role lipsa. Materialul a fost completat abia in 1990, cand a mai fost gasita o copie cu subitrare in limba engleza, realizata manual. Copia era masiv deteriorata, iar subtitrarea ocupa aproape jumatate din ecran. Procesul laborios si indelungat de reparare a peliculei a implicat reducerea granulatiei si a variatiilor de luminozitate, eliminarea zgarieturilor si a prafului, recolorizarea si o dezvoltarea unei aplicatii software special concepute pentru stergerea subtitrarii imprimate.
Kim Ki-young (1 octombrie 1922 – 5 februarie 1998) a fost un regizor sud-coreean de film, nascut la Seul in timpul ocupatiei japoneze si crescut la Pyongyang (sau Phenian, astazi capitala Coreei de Nord). Kim Ki-young a petrecut o perioada in Japonia, unde s-a aratat interesat de teatru si cinema. Reintors in Coreea dupa cel de-al II-lea Razboi Mondial, a studiat stomatologia si s-a implicat in teatru. In timpul Razboiului Corean a facut filme de propaganda pentru Serviciul de Informatii al Statelor Unite. In 1955 a realizat primele sale doua filme, utilizand echipament american invechit. In urma succesului celor doua productii, Kim Ki-young infiinteaza propria sa companie de productie, realizand melodrame populare pentru tot restul deceniului. Prima dovada de maturitate a stilului sau este “Guvernanta”, film de referinta pentru asa numita “varsta de aur” a cinematografiei sud-coreene. In anii ’80, Kim ki-young a intrat intr-un con de umbra pana la inceputul anilor ’90, cand isi castiga statutul de figura legendara, multumita utilizatorilor siturilor sud-coreene de film, care ii redescoperisera opera. La Festivalul International de Film de la Pusan (editia 1997) productiile sale sunt imbratisate cu entuziasm de cinefili din Japonia, Satele Unite, Germania, Franta etc.
Kim Ki-young a influentat o serie intreaga de cineasti sud-coreeni proeminenti precum Im Sang-soo, Kim Ki-duk, Bong Joon-ho si Park Chan-wook. Impresionat de “Guvernanta”, Park Chan-wook (regizorul lui “Old Boy”), spune despre Kim Ki-young ca are capacitatea “de a gasi si exprima frumusetea – in distrugere si umorul – in violenta si teroare.”
Regizorul a pierit impreuna cu sotia sa la data de 5 februarie 1998, intr-un incendiu izbucnit in locuinta personala, datorita unui scurt-circuit. Tocmai se apucase de lucru la un nou film, care ar fi marcat revenirea sa…
In 2010, “Guvernanta” se intoarce pe marile ecrane in viziunea moderna a regizorului Im Sang-soo.

Prezentare realizata de SEGA – Asia Team Romania

0 Comments

Post your comment

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>