Regizorul asistent al filmului “Oasis” (2002) al celebrului Lee Chang-dong, Kim Kwang-sik, a ajuns la cel de-al treilea film din cariera ca regizor, dupa “My Dear Desperado” si “Tabloid Truth”, si totodata la primul sau film istoric, dupa o poveste romantica si un thriller, e vorba de recentul “The Great Battle”. Productia a avut premiera cu o luna in urma in cinematografele coreene, fiind un succes de box-office al acestui an, cu nu mai putin de 40,8 milioane de dolari incasari. Ca si “On Your Wedding Day”, “The Great Battle” a fost timp de 2 saptamani numarul 1 la box-office, devenind al doilea film coreean al anului dupa “Along With the Gods 2”, depasind anteriorul loc secund ocupat de “The Believer”. Cu un buget de aproape 19 milioane de dolari, “The Great Battle” a fost unul din cele mai costisitoare filme coreene ale anului, insa spre deosebire de “Illang: The Wolf Brigade”, in care s-a investit mult si nu s-a recuperat investitia, de aceasta data producatorii au reusit sa aiba succes la publicul coreean, abordand un episod din propria istorie a tarii, asedierea fortaretei Ansi de catre Imparatul din Tang Taizong, la mijlocul secolului VII. Costurile ridicate de productie s-au datorat in primul rand faptului ca s-a reconstituit, pe platourile de filmare, celebra fortareata Ansi, pe o lungime de 180 de metri si cu o inaltime de 11 metri, aceasta fiind locul in care se desfasoara cea mai mare parte a actiunii filmului. Apoi, durata filmarilor, ce s-a intins pe 5 luni, din ultimele zile ale verii lui 2017 pana in mijlocul iernii, in ianuarie 2018, ca si onorariul intregii echipe de actori, costumele de epoca, toate au marit costurile finale. Lor li se adauga munca de postprocesare, toate scenele de actiune fiind prelucrate pe calculator, rezultand niste efecte vizuale nemaiintalnite in filmele istorice coreene. Rolul principal ii revine starului Jo In-sung, care revine intr-un rol istoric la un deceniu distanta de la “A Frozen Flower”. Anul trecut ne-a impresionat cu interpretarea din “The King”, ce a marcat revenirea lui pe marele ecran dupa o pauza de aproape un deceniu, insa de aceasta data toare reflectoarele sunt atintite asupra lui, intruchipand un comandat viteaz din perioada Goguryeo, intr-un rol eroic. Lee Byung-hun ar fi fost initial ofertat sa interpreteze rolul lui, dar acesta a refuzat, data fiind experienta lui recenta din “The Fortress”. Nam Joo-hyuk, cunoscut din seriale precum “Moon Lovers: Scarlet Heart Ryeo” sau “Cheese in the Trap” debuteaza pe marele ecran intr-un rol refuzat de actorul de telenovele Park Bo-gum. Restul rolurilor secundare e completat de nume mari de actori de roluri secundare, precum Bae Sung-woo (cu care Jo In-sung a mai colaborat la “The King”), Park Sung-woong (in rolul lui Taizong), Um Tae-goo (din nou remarcabil), Sung Dong-il, Yu Oh-seong (in rolul lui Yeon Gaesomun) sau veteranul Jang Gwang. Filmul a beneficiat de critici pozitive si de elogii la adresa regiei, imaginilor, scenelor de actiune si interpretarii actorilor, insa unii au criticat modul pozitiv in care e portretizat comandantul Yang (interpretat de Jo In-sung) – creditat de unii istorici cu un rol crucial in supravietuirea Goguryeo, si acuratetea faptelor istorice ale filmului.

 

“The Great Battle” este unul din cele mai dinamice si antrenante filme coreene de epoca realizate vreodata. Cunoscatorii genului stiu ca filmele coreene istorice sunt o lunga insiruire de dezbateri cu motive pro si contra, inainte de a se trece la actiunea propriu zisa, ritmul lent si asezat de expunere al povestii facand aceste productii dificil de urmarit penru cei obisnuiti cu stilul comercial nord-american sau cel centrat pe actiune al chinezilor. Regizorul Kim Kwang-sik reuseste performanta de a imbina comercialul cu istoria si, in acelasi timp, de a se indeparta de tipicul filmelor de gen coreene, insufland un aer proaspat in cinematografia de gen coreeana. Intregul film e construit in jurul personalitatii comandantului Yang Manchun, admirabil interpretat de un Jo In-sung matur actoriceste (ce se apropie cu pasi repezi de 40 de ani), bazandu-se, desigur, pe fapte istorice reale. Se pare, totusi, ca numele comandantului fortaretei Ansi de la hotarul cu Tang s-a pierdut in istorie, dupa mai multe surse contemporane, in timp ce izvoare mai tarzii (abia de secol 18) amintesc de numele Yang Manchun. Cert este ca acest comandant al fortaretei Ansi, indiferent care i-ar fi fost numele, a intrat in 642 in conflict cu generalul Yeon Gaesomun, care l-a ucis pe regele Yeongnyu (moment surprins in k-drama “Sword and Flower”) si a pus mana pe puterea militara. Nepotul regelui Yeongnyu e urcat pe tron, in realitate un rege marioneta controlat de Yeon Gaesomun. Yang Manchun a refuzat sa preea fortareata Ansi lui Gaesomun, iar acesta din urma a asediat in mai multe randuri cetatea, fara succes. Intr-un final l-a lasat pe Yang comandant al fortaretei, ins ail numea pe acesta “tradator”, si nu o data a incercat sa-l asasineze prin intermediul mai multor asasini trimisi in cetate. Pe acest fundal, in anul 645, Imparatul Taizong invadeaza Goguryeo, iar ceea ce a urmat e prezentat in detaliu in acest film. Criticii de film au fost de parere ca regizorul a reusit sa puna in valoare toate punctele forte ale lui Jo In-sung, multi avand indoieli ca acesta ar fi putut face fata unui rol atat de complex, al unui personaj istoric crucial pentru soarta Goguryeo. Nu a parut deloc ezitant, si chiar daca nu avut discursuri mobilizatoare sophisticate, a stiut sa dea viata intr-un mod simplu si realist unui erou al istoriei apropiat de semenii sai de rand. Yang Manchun e portretizat ca un erou prin excelenta, un comandant “cu chip uman” ce contrasteaza cu mult mai celebrul dictator Yeon Gaesomun, care prin calitatile sale si mintea stralucita a avut curajul de a se opune uriasei ostiri invadatoare a Tang, condusa de insusi Imparatul Taizong. Nam Joo-hyuk debuteaza pe marele ecran, iar ezitarile sale sunt evidente, personajul sau – un tanar cadet trimis sa-l asasineze pe Yang Manchun – imbinand tineretea cu a ei lipsa de experienta in cunoasterea oamenilor cu o brusca lectie a maturizarii pe care i-o da chiar cel pe care trebuie sa-l asasineze. Personajul lui, Samul, e schimbator, la fel si loialitatea sa, si doar lipsa de experienta a personajului mascheaza evidentele lipsuri actoricesti ale tanarului Nam Joo-hyuk, astfel ca acestea se confunda si punctul vulnerabil al filmului se poate transforma usor intr-un atu. Restul distributiei e memorabil, cand lucrezi cu atatia actori experimentati in rolurile secundare nu ai cum sa te astepti la un esec. Scenele de actiune sunt inedite pentru un film coreean de epoca, stilul lor de realizare, unghiurile si dinamica lor fiind o delectare pentru ochi. Incercati sa urmariti modul in care se misca camera de filmare in timpul acestor scene si veti intelege imediat ce este inedit. Pentru pastrarea nealterata a atmosferei, realizatorii au pastrat limbile originale vorbite de cele doua tabere, astfel ca replicile vorbite in chineza se aud in chineza, iar cele in coreeana, in coreeana. Per ansamblu, “The Great Battle” ne ofera o epopee maiestuos realizata, cu un ritm galopant care va face cele doua ore si zece minute ale filmului sa treaca intr-o clipa, o lectie de istorie ce imbina realitatea cu mitologia, o realizare de remarcabila pentru cinematografia coreeana a zilelor noastre si, de ce nu, un film care poate o indica o directie de urmat pe viitor in abordarea genului istoric.

Traducerea, adaptarea si timingul au fost efectuate in premiera in Romania de gligac2002 (Asia Team) pentru asiacinefil.

Prezentare realizata de cris999 – asiacinefil

0 Comments

Post your comment

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>