once upon a time poster“Once Upon a Time in Shanghai” (2014) ne poarta din nou inapoi in timp in Shanghai-ul anilor ’30, fiind o productie care foarte bine poate sta alaturi de alte realizari similare ale producatorilor chinezi ale ultimilor 6-7 ani, precum “The Last Tycoon” (2012), “Shanghai” (2010), Lust, Caution (2007) sau “Blood Brothers” (2007). Si cum de 2 ani nu am mai avut ocazia sa vedem o productie de gen, aceasta nu poate fi decat o veritabila delectare. Regizat de apreciatul Wong Ching-po (Revenge: A Love Story), “Once Upon a Time in Shanghai” e de fapt un remake dupa un film de succes al anilor ’70, “Boxer from Shantung” (1973). Chen Kuan-tai, protagonistul din acest film, chiar apare, la cei 68 de ani ai sai, intr-un rol secundar. Avem in fata un film de epoca, cu niste decoruri seducatoare, iar daca e un lucru care i-a iesit perfect regizorului e tocmai redarea atmosferei anilor ’30. Moda, decorurile, muzica, toate contribuie la un tablou idealizat al unui Shanghai aflat in pragul ocupatiei japoneze, caruia regizorul ii aduce o nota de originalitate prin imaginile aproape alb-negru si prin atentia la detalii de orice natura. Philip Ng (Invisible Target, House of Fury), actorul nascut in Hong Kong care si-a petrecut anii tineretii in State si care a revenit pe insula pentru a se face luptator de arte martiale si coregraf pentru scenele de lupta din filmele de arte martiale, interpreteaza rolul principal, demonstrandu-si indemanarea in stapanirea artelor martiale. Andy On il interpreteaza pe cel care avea sa-i devina model si prieten in acelasi timp, iar Sammo Hung completeaza o distributie de zile mari ce reinvie (a cata oara ?) mitul eroului chinez provenit din popor care are de infruntat coruptia propriilor conationali si lacomia invadatorului japonez. Efectele speciale si scenele de lupta spectaculoase sunt alte elemente de atractivitate ale acestui film, care i-au asigurat si succesul de box-office.

Once upon a time in shanghai secventa 4Shanghai-ul anilor ’30 reprezenta o atractie incredibila pentru oricine incerca sa-si schimbe destinul in bine. Multi tineri isi paraseau satele si orasele natale pentru a-si implini visul in stralucitorul Shanghai. Dar de cele mai multe ori acestia sfarseau in bande de gangsteri, punandu-si vietile in joc pentru unul din cei patru sefi de banda locala, ce formau Fratia Toporului, sau cadeau victime ale traficului si consumului de opiu. Ma Yongzhen e un tanar ce cauta si el sa-si implineasca visul, parasindu-si satul natal. Impreuna cu amicul sau Clatita si cu Micuta Flora, acesta pleaca in Shanghai pentru a-l gasi pe tatal fetitei si, desigur, pentru a-si face un rost in viata. Ma are insa un talent ascuns: pumnul sau e atat de puternic incat impreuna cu stapanirea la un nivel avansat a artelor martiale, aceste calitati il pot transforma oricand intr-un erou sau, de ce nu, intr-un anturaj prost, intr-un antierou. Fascinat de Shanghai, descoperind o noua lume la care pana mai ieri doar visa, Ma cunoaste cele doua fete ale Paradisului: pe de o parte viata de noapte, cluburile unde gangsteri dichisiti sau japonezi isi petreceau pe bani frumosi clipele libere in compania animatoarelor si dansatoarelor de pe scena, a bauturilor fine, a opiului si a jocurilor de noroc, si, pe de alta parte, viata din mahalaua Shanghai-ului, unde intr-o saracie lucie isi duceau traiul de zi cu zi o multime de chinezi de rand veniti de prin toate partile Chinei pentru a lucra si a-si schimba vietile. In momentul in care Long Qi, un gangster din afara Fratiei Toporului si totodata un excelent luptator il elimina pe proprietarul Clubului de noapte Bujorul, unul din cei 4 gansteri ai Fratiei, ceilalti 3 capi interlopi nu pot decat sa accepte faptul ca jumatate din Shanghai cade, practic, in mainile lui Long Qi. Dar planul lor e cu bataie lunga: cand Long Qi avea sa stranga suficiente bunuri, un asasin urma a fi trimis pentru a-l lichida, iar bunurile lui urmau a fi impartite intre cei 3 gangsteri. In acest conflict se implica si Ma, dar si japonezii.

Once upon a time in shanghai secventa 1Shanghai, orasul unde puteai munci o viata si sa te alegi sarac lipit, sau unde daca aveai curaj, puteai deveni respectat si temut in doar cateva luni. Un oras al contrastelor, un El Dorado pentru chinezul de rand, o promisiune de implinire a unui vis al unei vieti mai bune dar totodata si o groapa cu tigri a pierzaniei, pentru cei sedusi usor de visul imbogatirii peste noapte. In atmosfera anilor ’30, orasul era dominat, ca si Chicago-ul de altadata, de luptele intre gangsteri pentru influenta si putere. Traficul cu opiu, echivalent prin efectele sale cu cele devastatoare ale traficului cu alcool in perioada prohibitiei de peste Ocean, constituia principala marfa de contrabanda pe baza careia se puteau cladi imperii de carton. Efemere, acestea se puteau prabusi asemeni unui castel din carti de joc la cea mai mica adiere de vant, astfel ca gloria era la fel de lunga ca si vorba. In 2007, tanarul regizor Alexi Tan lansa pe piata un film produs de John Woo si Terence Chang, “Blood Brothers”, al carui scenariu semana destul de mult cu cel al lui “Once Upon a Time in Shanghai”. Si in acel film, un grup de prieteni sosea in Shanghai-ul anilor ‘30 pentru a se realiza in viata, insa apuca pe drumul gresit al gangsterismului, personajul principal, Daniel Wu, sfarsind prin a se indragosti de iubita sefului sau, lucru care pana la urma are consecinte fatale. De aceasta data, povestea de iubire e un fir secundar, insa nu e de ignorat, deoarece la momentul potrivit isi va juca rolul in puzzle-ul general. Brandul “Once Upon a Time” lansat de celebrul Sergio Leone merge in continuare cu succes mai departe. Aplicat la realitatile oricarei locatii de pe glob, ca e vorba de Vietnam, Anatolia, China, Mexic, America etc, povestea in general e aceeasi: un oras ce ofera iluzia implinirii viselor isi deschide portile unor straini, insa orasul isi are Once upon a time in shanghai secventa 3propriile sale legi, care dicteaza destine. Chiar daca vorbim de un remake, filmul are la baza un fragment din viata reala a unui expert in arte martiale ce a trait in secolul XIX, Ma Yongzhen, inscriindu-se in curentul ce a cuprins recent cinematografia din Hong Kong de prezentare a vietilor unor mari maestri de arte martiale, odata cu Ip Man. In 2012 chiar s-a realizat un serial de televiziune intitulat “Ma Yongzhen”. Ma, in interpretarea lui Philip Ng, este un personaj pozitiv prin excelenta. Spre deosebire de alte reprezentari ale maestrului de arte martiale, cand, spre exemplu, personajul cade in tentatia puterii si a banilor, in “Once Upon a Time in Shanghai” Ma e prezentat ca un personaj pur, ca sufletul unei natiuni care pastreaza in el toate valorile morale pe care societatea decadenta a acelor ani (in care luptele dintre gangsteri subminau stabilitatea unei societati si asa in pragul cuceririi de catre japonezi) le eluda. Baiatul venit de la tara ramane fidel principiilor sale morale, educatiei filiale primite de la mama sa, si nu cedeaza tentatiei imbogatirii sau puterii, pe care i-o ofera atat prietenul sau gangster Long Qi, cat si ceilalti trei rivali ai acestuia. Un personaj cu asemenea calitati morale poate am intalnit doar la interpretarile date de legendarul Bruce Lee eroilor sai. Iar miracolul se produce, pentru ca Ma reuseste sa intoarca de pe drumul pierzaniei tocmai pe cel care se autoproclamase rege al Shanghai-ului, si care printr-o transformare radicala devine prietenul sau.

Once upon a time in shanghai secventa 2Chiar daca nu este un film cu un buget urias si are o durata de doar 94 de minute, “Once Upon a Time in Shanghai” spune o poveste simpla, ce curge lin, previzibil pana la un moment dat, care reuseste sa suprinda, chiar daca in cadre fugare pe alocuri (a se vedea scena-cliseu a sosirii in Shanghai pe un vapor, pe care am vazut-o in atatea si atatea filme cu emigranti ce ajung pe Taramul Fagaduintei), cam tot ce a insemnat Shanghai-ul deceniului 3 pentru istoria Chinei. O dezvoltare a firului romantic si o intriga mai complicata, pe fondul unui film de cel putin doua ore ar fi tranformat cu siguranta productia intr-una de nivelul lui “The Last Tycoon”. Ramane un film reusit, ce-ti face placere sa-l urmaresti, fie ca esti un iubitor al filmelor de arte martiale, fie un nostalgic dupa vremuri de mult apuse. Satisfactia, din oricare categorie ai face parte, e garantata.

Traducerea a fost efectuata in premiera in Romania de cristinab si gligac2002 (Asia Team) pentru asiacinefil !

Prezentarea: cris999 – asiacinefil

0 Comments

Post your comment

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>