Johnny Hallyday si Johnny To
Johnny Hallyday si Johnny To

Filmul asiatic a explodat la Cannes, unde in aceste zile productii din Coreea, Hong Kong si Filipine au tinut capul de afis al proiectiilor, aproape toate aruncand o umbra de violenta a viziunii regizorilor asiatici in fata ochilor spectatorilor europeni. Regizorul Johnnie To din Hong Kong a oferit propria lui viziune despre lume in „Vengeance„, un film in care joaca idolul rockului francez, Johnny Hallyday, distribuit in rolul unui tat ace cauta razbunarea dupa ce familia i-a fost ucisa. Un film cu mafioti, filmat in stilul unui western spaghetti cu impuscaturi si actiuni violente ale Triadelor, care candideaza, alaturi de alte 19 filme pentru mult ravnitul „Palme d’Or”. Un grup de aproape 10.000 de fani, relateaza AFP, astepta un suras al rock-star-ului in varsta de 65 de ani, care nu a mai fost vazut pe ecrane de 24 de ani, cand a jucat intr-un film de-al lui Jean-Luc Godard. Filmul lui To a fost calificat unul extrem de violent (specialitatea casei la To), insa beneficiaza de o distributie de zile mari: Anthony Wong, Simon Yam, Suet Lam, Maggie Siu, la care se adauga Johnny Hallyday si Sylvie Testud. Daca Hallyday e un nume cunoscut in intreaga lume, Sylvie Testud a jucat in marele succes de acum 2 ani, „La Mome”, in rolul prietenei de o viata a Edithei Piaf.

Bong Joon-ho la Cannes
Bong Joon-ho la Cannes

Singura exceptie asiatica de la exageratele scene de violenta o constituie filmul coreean „Mother” al tanarului si talentatului regizor Bong Joon-ho. Si aceasta, paradoxal, in ciuda faptului ca anterioarele productii ale sale, „The Host” si „Memories of Murder” abunda in violenta si varsare de sange. „Mother” e un film de o cu totul alta factura, o poveste emotionanta a unei mame pregatita sa lupte pana in panzele albe pentru a-si salva fiul, in ziua premierei filmul fiind primit, la incheiere, cu ovatii in picioare ale asistentei. Insa pana si acest film, care candideaza la categoria „Un Certain Regard” pentru premiul acordat talentelor viitoare, se invarte in jurul unei crime si e incarcat de o tensiune evidenta. „Sunt interesat in violenta, insa in acest film am vrut ca violenta, desi invizibila, sa fie intensa„, a declarat Bong pentru AFP. Distribuind-o pe actrita veterana de 70 de ani, Kim Hye-ja, in rolul unei mame pregatita sa faca totul pentru a-si salva fiul, Bong a spus, intr-un interviu, ca „dupa ce a explorat societatea coreeana in filmele sale anterioare, de aceasta data a vrut sa se concentreze pe psihologie”: „Cand un tata sau o mama isi pierd cugetul din cauza iubirii pentru un copil, acestia pot sa se intoarca la stadiul de animal„; „o mama poate fi o figura nobila sau una salbatica„.

Brillante Mendoza
Brillante Mendoza

Din Filipine, tot in cursa pentru Palme d’Or a fost selectionat filmul „Kinatay” (in traducere „Masacru”), o controversata poveste gen „iubeste-l sau uraste-l” a regizorului Brillante Mendoza. Nici de aceasta data violenta nu este una cenzurata, filmul prezentand sadismul unor politisti corupti care ciopartesc o prostituata cu ajutorul satarului. Brillante Mendoza, aflat pentru a doua oara la Cannes (anul trecut a fost pentru prima oara din 1984, de cand Filipine si-a trimis un candidat la festival, cu filmul „Serbis”) a impartit din nou publicul si criticii in doua, starnind flueiaraturi si aplauze in acelasi timp pentru „Kinatay”. In continuare determinat sa portretizeze realitatea sociala din jurul sau, Mendoza paseste, 24 de ore, in „Kinatay”, pe urmele unui politist antrenat, care isi incepe ziua fericit, cu ceremonia nuntii sale, pentru a o incheia cu o prima iesire, noaptea, alaturi de un grup de colegi corupti. Spre surpirnderea, spaima si chinul sau, colegii sai ridica de pe strazi o prostituata pe care o tortureaza, violeaza, omoara si o ciopartesc inainte sa-i imprastie parti din trup in Manila. „Nu e doar o simpla distractie, astfel de povesti sunt reale„, a declarat Mendoza la conferinta de pres ace a insotit premiera filmului la Cannes. Intrebat in legatura cu stilul sau nuvelistic si lipsa de actiune si ritmul incet al filmelor sale, Mendoza a spus: „Vreau ca oamenii sa traiasca o experienta diferita, sa fie de partea personajelor decat sa le priveasca din afara„.

Cat priveste stilul lui Johnnie To, acesta a declarat ca „de aceasta data am apropiat filmul de un western”. „Sunt un mare fan al lui Sam Peckinpah, asa ca acest film urmeaza aceste coduri„, a adaugat To referindu-se la legendarul regizor al violentelor dar minunat filmatelor westernuri ca „The Wild Bunch” sau „Pat Garrett and Billy the Kid”. Coentand despre Hallyday, care vorbeste in film si franceza si engleza, To a spus: „L-as descrie ca un autentic tip dur. Ochii lui, simti ca poarta cu ei o multime de povesti, de istorie, de trecut„.

Festivalul de la Cannes se va incheia duminica, 24 mai.

Articol realizat de cris999 © www.asiacinefil.com (sursa informatiilor: AFP)

0 Comments

Post your comment

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>