Ip Man 3 poster 2“Ip Man: The Final Fight” (2013) este a treia si ultima parte a trilogiei dedicate vietii mareului maestru de arte martiale Yip Man, trilogie inceputa in 2008 cu spectaculosul “Ip Man” (in care Ip Man era interpretat de Donnie Yen), continuata cu “Ip Man 2” in 2010 (tot cu Donnie Yen in rolul principal). A mai existat un prequel in 2010, “The Legend is Born – Ip Man” , in care nu a mai aparut Donnie Yen, Ip Man fiind interpretat de tanarul actor Dennis To, iar in acest an, dupa o lunga asteptare, Wong Kar-wai a lansat “The Grandmasters”, o viziune artistica inedita, proprie, despre viata lui Yip Man vazuta prin ochii unui mare regizor. “Ip Man: The Final Fight” e regizat de acelasi Herman Yau ce a regizat prequel-ul “The Legend is Born” si il are in rolul lui Ip Man pe actorul veteran Anthony Wong, ce-l interpreteaza pe marele maestru ajuns la apusul vietii. In celelalte roluri apar nume cunoscut ale filmului din Hong Kong, prcum Eric Tsang, Gillian Chung, Anita Yien sau Jordan Chan. Dupa cum a recunoscut intr-un interviu dat unei publicatii singaporeze, Anthony Wong, interpretul lui Ip Man, se spune ca ar fi fost sub influenta bauturilor alcoolice in momentul in care a primit telefonul de la regizorul Herman Yau, si intrebat daca doreste sa portretizeze personajul Ip Man in filmul sau, Ip Man 3 the final fight secventa 1acesta ar fi raspuns fara ezitare “da”. Desi ulterior si-a regretat decizia, in cele din urma a fost de acord, dupa lecturarea scenariului. Pentru actorul veteran, rolul a fost o provocare veritabila, acesta trebuind sa tina regim pentru a fi in forma maxima pe ecran si a inceput sa exerseze Wing Chun exact ca in film, la acele “marionete” din lemn pe care practicantii de arte martiale le folosesc in antrenamente. Si in aceasta ultima parte, fiul real mai mare al lui Yip Man, Yip Chun, are o scurta aparitie la 88 de ani (!), dupa ce a aparut si in “The Legend is Born: Ip Man”. Scenariul filmului e scris de Checkley Sin (unul din producatorii filmului), ce in viata reala e discipol al lui Yip Chun. Acesta a investit ca producator peste 100 de milioane de dolari Hong Kong (aproximativ 1,3 milioane de dolari americani) pentru a recrea atmosfera perioadei colonialiste din Hong-Kong-ul anilor ’50 si pentru a pune pe picioare niste studiouri unde s-au filmat scene importante din film in Foshan, Guangdong si pe muntele Xiqiao.

Ip Man 3 the final fight secventa 2Dupa cel de-al doilea razboi mondial, Ip Man se stabileste in Hong Kong, plecand din China continentala ce ajunge pe mana comunistilor. In Hong Kong isi gaseste printr-o recomandare o chirie acceptabila prin intermediul lui Leung Seung, un influent lider sindical pasionat de artele martiale. Desigur ca vestea stilului Wing Chun pe care il practica maestrul a circulat pana si in Hong Kong, astfel ca Leung primeste o lectie despre ce inseamna Wing Chun-ul chiar de la maestru, dupa care il implora pe acesta sa-si deschida o scoala si sa-l accepte ca discipol. Cu ajutorul influentei de lider syndical, Leung Seung reuseste sa obtina de la sindicat inchirierea unui apartament pe acoperisul cladirii, unde Ip Man urmeaza sa isi tina cursurile de Wing Chun. Si astfel, o multime de iubitori de arte martiale si tineri curiosi si curajosi ajung sa frecventeze scoala nou creata. Ca e vorba de politisti, gardieni, simpli muncitori sau femei, cu totii formeaza un grup unit in jurul maestrului lor, admirandu-i indemanarea si intelepciunea. Dar in Hong-Kong-ul anilor ’50, viata nu era atat de usoara. Pe de o parte grevele muncitorilor ce doreau sa le fie protejate drepturile au devenit forme de protest obisnuite, deseori degenerand in violente. Pe de alta parte, departe de saracia si greutatile oamenilor de rand, exista asa numitul Oras Fortificat, un cartier in care domnea faradelegea, cu cabarete, prostitutie, consum de opiu, lupte ilegale si pariuri, toate facilitate de coruptia autoritatilor coloniale, care inchideau ochii la toate lucrurile necurate din rau famatul cartier. Pe acest fundal, Ip Man isi traieste ultimii ani din viata, macinat de boala si de greutatile vietii, de care desi cei apropiati au incercat sa-l fereasca, nu-l vor ocoli si pe care le va infrunta cu demnitate.

Ip Man 3 the final fight secventa 3“Ip Man – The Final Fight” e o incheiere pe masura a ciclului de filme dedicate marelui maestru al Wing Chun-ului. Se poate spuna ca dupa vizionarea tuturor acestor productii biografice, putem intelege adevarata dimensiune a personalitatii omului si maestrului Yip Man, zugravit in lumini si umbre, cu defectele regretabile specifice oricarui om simplu, dar si cu exceptionalele calitati ce au impresionat o lume intreaga. Toata lumea stie ca un anume Bruce Lee, devenit star al filmului mondial (care in film nu apare decat cateva minute spre final, filmat din fata doar de la bust in jos sau din spate, trasaturile si faima dand de inteles tuturor cine este) a dus faima Wing Chun-ului in intreaga lume prin filmele sale. Seria de filme produse in Hong Kong despre Ip Man ne duce la radacinile acestui stil, in Foshan-ul natal al lui Yip Man, locul de unde intreaga lume, decenii mai tarziu, avea sa descopere un maestru si un om cu calitati iesite din comun. Iar ceea ce e si mai impresionant la aceste productii e faptul ca au fost realizate pe baza unor fapte reale, atestate inclusive oral de fiul cel mare al maestrului, ajuns la o varsta venerabila, ale carui indicatii au fost pretioase pentru cienasti. “Ip Man – The Final Fight” ne prezinta ultima perioada a vietii amestrului, traita departe de Foshan-ul natal, inconjurat pretutindeni de prieteni dar si de dusmani. Ip Man 3 the final fight secventa 4Anthony Wong face un rol de zile mari, aducand o pata de culoare imaginii marelui maestro, conturata in precedentele filme de Donnie Yen si Dennis To. E greu sa spui care actor a fost mai bun dintre cei trei si care perioada a vietii maestrului a fost mai interesanta, dar daca ai spune ca perioada apusului vietii nu a fost zugravita la fel de bine ca celelalte etape, ai face o greseala imensa. Chiar daca incheie trilogia, “Ip Man – The Final Fight” ramane un film poate cel mai visceral dintre toate cele 4 (incluzand aici si prequel-ul si excluzand The Grandmasters al lui Wong Kar-wai, ce nu poate fi inclus in aceasta trilogie datorita viziunii propii a regizorului si acoperirii doar a unei perioade a vietii acestuia). Herman Yau nu pune accentul pe spectaculos si neaparat pe actiune, dorind sa pastreze incheierea intr-o nota realista, cat mai apropiata de realitatea factuala a ultimilor ani ai vietii lui Ip Man. Atmosfera Hong Kong-ului anilor ’50 e excelent redata, iar scenele de lupta sunt realizate fara efecte speciale extraordinare, amintind de spectacolul vizual al adevaratelor demonstratii de arte martiale de dinainte de era digitala. Acestea sunt introduse in film exact in momentele potrivite, impletind drama cu actiunea intr-o realizare armonioasa care te cucereste de la inceput, impresionandu-te spre final prin modul demn in care personalitatea lui Ip Man a fost zugravita. Bravo realizatorilor chinezi pentru reusita aducerii in atentia intregii lumi a personalitatii complexe a lui Yip Man, datorita caruia lumea artelor martiale chinezesti a ajuns sa fie inteleasa si cu sufletul peste tot pe mapamond. Pe cand o trilogie sau cel putin un film biografic la fel de bine documentat despre viata lui Bruce Lee ?

Traducerea a fost efectuata in premiera in Romania de echipa Asia Team, traducatorii participanti la proiect fiind Alinabv, cristinab, uruma44, lasedan si gligac2002.

Prezentare realizata de cris999 – asiacinefil.com

0 Comments

Post your comment

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>