Iceman posterUna din cele mai asteptate productii chinezesti ale ultimilor ani a fost “Iceman”, un film ce reia povestea dintr-un clasic din 1989, adaptand-o la realitatile secolului XXI. Proiectul a atras atentia inca de acum cativa ani de cand s-a vorbit de el, si trebuie spus ca filmarile au inceput in decembrie 2012, avand un buget initial de doar 12,9 milioane dolari. Dar cum productia a avansat foarte greu, filmarile realizandu-se incet, bugetul s-a dublat in cele din urma, ajungand la aproximativ 32,4 milioane dolari. Una din scenele importante trebuia sa se filmeze pe un pod cheie al Hong-Kong-ului, Tsing Ma, dar autoritatile nu si-au dat acordul pentru filmari, astfel ca 6 milioane de dolari au fost investiti pentru construirea unei imitatii a podului. Protagonistul filmului, nimeni altul decat starul filmelor de actiune Donnie Yen, s-a ocupat si de coregrafia scenelor de lupta. Scena de lupta de pe pod a durat cam 7 minute si, dupa spusele lui Yen, filmarea ei a luat cam 10 zile de munca a intregii echipe de actori si cameramani. Filmul e regizat de acelasi Law Wing-cheung, ce a regizat recentul “The Wrath of Vajra”, si in ciuda asteptarilor si bugetului urias, la box-office a reusit sa obtina doar 26 de milioane de dolari. Ca incasari, filmul poate fi considerat un succes in comparatie cu alte filme autohtone ale acestui an, insa doar din proiectarea lui in China nu s-a reusit acoperirea costurilor de productie. Poate ca partea a doua a sa va mai compensa din pierderi.

Iceman secventa 1Hong Kong, 2013. Un camion ce mergea cu viteza pe autostrada are un accident si se prabuseste intr-o zona de periferie locuita de oamenii strazii. Dintr-o capsula iese un personaj ciudat in straie de soldat medieval, care mai apoi se pierde in jungla de asfalt. He Ying (Donnie Yen), caci despre el este vorba, a fost in urma cu 400 de ani comandantul Garzii Regale in timpul dinastiei Ming, dar in istorie i-a ramas faima de tradator, spunandu-se ca acesta ar fi incheiat o intelegere cu piratii japonezi, ridicandu-se impotriva urmasului Imparatului pe care l-a slujit toata viata. Drept urmare, Imparatul a decis inlaturarea sa din functia ocupata, anchetarea sa si starpirea familiei tradatorului. In timp ce trimisii Imparatului ii citeau acestuia porunca imperiala undeva la granita cu India, pe o ninsoare naprasnica, in munti, He Ying reuseste sa scape, dar e prins, impreuna cu cei doi urmaritori ai sai, sub o avalansa. 400 de ani mai tarziu, cadavrele lor sunt gasite intacte si, in secret, tinute intr-un laborator de catre adjunctul politiei din Hong Kong, Cheung (Simon Yam). In timpul nefericitului accident, Ying se trezeste din somnul de 400 de ani si ajunge sa rataceasca in Hong Kong-ul zilelor noastre. Impreuna cu May, o tanara care il gazduieste si-l ajuta sa se descurce in lumea de azi, porneste in cautarea Rotii de Aur a Timpului, un pretios dar primit de Imparatul Ming de la un Calugar din Borneo, despre care se spune ca permite calatoria in timp. Dar pe urmele sale se afla si ceilalti doi rivali de moarte ai lui Ying din perioada Ming, la fel de bine instruiti in artele martiale, dar si comisarul Cheung, care vrea sa-si rcupereze pretioasa comoara ce poate fi cheia nemuririi.

Iceman secventa 2“Iceman” ne ofera o invitatie la aventura asa cum pana acum filmul chinezesc nu ne-a oferit inca sansa. Au mai fost productii chinezesti reusite cu aventuri si intoarceri in timp in ultimii ani, precum Treasure Hunter sau Treasure Inn, dar de data asta reteta este una tipic clasica: “Les Visiteurs”, productia franceza din 1993, in care un cavaler din secolul XII calatoreste in timp in secolul XX, dar mai ales “The Iceman Cometh” (1989), un clasic al cinematografiei din Hong Kong aproape uitat de timp, a carei poveste e respusa cu ajutorul mijloacelor tehnice ale secolului XXI intr-o forma moderna, captivanta. Orice comparatie cu productia clasica e total inutila pentru simplul fapt ca in acele timpuri, filmele erau altfel facute, cinematografia din Hong Kong a secolului XXI punand accentul pe latura spectaculoasa a povestii, dupa modelul tipic hollywoodian. “Iceman” e mai putin o productie chinezeasca, ca realizare, si mai mult una hollywodiana, in care exceleaza efectele speciale, vizuale si sonore, multe realizate pe calculator, al caror unic scop e sa ofere divertisment spectatorului. Iar din acest punct de vedere scopul e pe deplin atins. Mai mult, in final, spre satisfactia spectatorilor, se ofera promisiunea unei continuari, lucrurile nefiind deloc clarificate. In ciuda faptului ca criticile nu au fost excesiv de laudative la adresa filmului, unele fiind chiar acide, acuzand lipa de coerenta a scenariului, “Iceman” are o poveste usor de urmarit, amuzanta, cu urmariri spectaculoase si scene de lupta bine realizate, ce infirma parerea criticilor ce sunt de parere ca nici prezenta lui Donnie Yen in distributie nu a salvat productia. Probabil respectivii critici de film si-ar fi dorit sa-l vada pe Donnie Yen in vreun film artistic, considerand ca dupa atatea roluri reusite in filme comerciale, a sosit vremea sa schimbe genul. Spre nemultumirea lor, Donnie Yen inca face fata in roluri de actiune si istorice, la cei 50 de ani impliniti, iar rolurile dramatice de bunici pensionati mai au de asteptat. “Iceman” are de toate, pornind de la fascinatiaIceman secventa 3 unei calatorii in timp in dinastia Ming a secolului XVII la aventura indiana, mistere, urmariri, lupte spectaculoase, momente romantice si comice, dramatism si fantezie, toate intr-un amestec captivant pentru privitorul neutru, neinteresat de comparatiil cu alte poductii de gen. Personajul interpretat de Donnie Yen, He Ying, e un comandant militar devotat raposatului Imparat, caruia i se insceneaza o tradare de o anumita persoana din anturajul tanarului Imparat Tianqi. Fara a i se da ocazia de a-si demonstra nevinovatia, acesta trebuie sa-si razbune familia ucisa pentru tradarea sa inscenata si sa inlature anturajul negativ din jurul noului Imparat. Destinul face ca acesta sa inghete timp de 400 de ani si sa revina la viata in lumea contemporana, cautand o cale de a calatori inapoi in timp si a impiedica nenorocirea, asemeni unei povesti din epopeea Ramayana. In mod sigur partea a doua a filmului va dezvolta povestea pe ambele planuri temporale, cert e ca in aceasta parte personajul nostru rataceste in prezent, minunadu-se de evolutia umanitatii in cei 400 de ani de la stingerea dinastiei Ming. Un film placut de urmarit, divertisment garantat si promisiunea unei continuari si mai captivante.

Traducerea a fost efectuata in premiera in Romania de cristinab si gligac2002 (Asia Team) pentru asiacinefil !

Prezentarea: cris999 – asiacinefil

0 Comments

Post your comment

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>