Intr-un an – 2018 – sarac in blockbuster-uri in cinematografia din Extremul Orient, al treilea sequel din seria de filme al carui protagonist e imaginarul detectiv din dinastia Tang, Dee Renjie, “Detective Dee: The Four Heavenly Kings” nu poate fi decat binevenit pentru iubitorii de fantezii de epoca chinezesti. In fapt, filmul e un prequel (al doilea, dupa “Young Detective Dee”, precedand actiunea din primul film din 2010, “Mystery of the Phantom Flame”) ce urmeaza povestii din “Young Detective Dee: Rise of the Sea Dragon” din 2013. In rolurile principale regasim protagonistii din 2013, cu acelasi Mark Chao (ce a aparut intre timp in “Chronicles of the Ghostly Tribe”) in rolul detectivului Dee, Carina Lau in rolul Imparatesei Wu Zetian, Feng Shaofeng in rolul Yuchi (care daca vi se va parea cunoscut e din cauza aparitiei in rolul calugarului buddhist din “The Monkey King 2 si 3” sau a luptatorului din “Tai Chi Zero” si “Tai Chi Hero”) si Lin Gengxing in rolul amuzant al adjutantului detectivului Dee (actorul l-a interpretat, intre timp, pe Sun Wukong in “Journey to the West: Demons Strike Back”). Asadar, distributia cuprinde cam tot ce are mai bun la actuala ora cinematografia chineza in materie de actori barbati de varsta a doua, marile staruri de peste 5-10 ani. Filmul e regizat si scris de acelasi Tsui Hark, ce a regizat si precedentele doua productii ale seriei, acesta declarand ca a inceput munca de scriere a scenariului inca de la finalizarea povestii din partea a doua (2012). Ca efort, Tsui Hark a declarat ca acesta a fost comparabil cu cel depus la realizarea primei parti din 2010, iar bugetul initial, extrem de generos, a fost suplimentat de compania producatoare “Huayi Brothers” in urma ideilor noi ale regizorului, bazandu-se pe increderea ca munca acestuia va aduce un nou succes financiar pentru ea. Filmarile au durat aproape o jumatate de an, iar munca de postprocesare aproape un an, insa efortul a meritat din plin. Lansat la sfarsitul lui iulie in cinematografele din China, filmul a avut incasari de aproape 263 milioane de dolari, suma ce-l situeaza undeva pe pozitia a 5-a cand vine vorba de incasarile obtinute de productiile autohtone in acest an la box-ofice-ul din China.

[REZUMATUL FILMULUI ESTE DISPONIBIL PE FORUM, MEMBRILOR COMUNITATII]

Titlul filmului are prea putina legatura cu actiunea in sine, fiind mai degraba ales pentru spectaculozitatea sa, si urmarind actiunea lui veti intelege de ce “cei patru regi” din titlu n-au nici macar un rol secundar in poveste. Scenariul este unul tipic fanteziilor de epoca chinezesti cu intriga si mister, nefiind scutit de evidente clisee pe care le cunoastem cu totii din productii similare. Realizarea este de calitate, cu foarte multe efecte speciale, astfel ca pentru ochi, cele peste 2 ore ale productiei sunt o adevarata delectare. Povestea e bine spusa, la desfasurarea ei participand un numar mare de personaje ce creeaza o atmosfera de mister, atmosfera potentata de decoruri si de costume. Personajele negative sunt redate in elementul lor, hidosenia fiind trasatura de baza pe care regizorul incearca sa o scoata in evidenta, in timp ce personajele pozitive apar infatisate in armuri stralucitoare in masura a le sublinia caracterul ireprosabil. Mai exista o categorie de personaje, cele “gri”, ce oscileaza intre Bine si Rau, care nu stii ce intentii ascund pana la final, a caror dualitate nu face decat sa cimenteze doza de mister din poveste. Latura “politista” si de investigatie a detectivului Dee (privit de occidentali ca un fel de Sherlock Holmes timpuriu al Chinei) e mai putin intensa ca in anterioarele productii, regizorul lasand povestea sa curga de la sine, fara a plictisi spectatorul cu prea multe detalii. Totusi, povestea nu pastreaza spre final vreun mister de elucidat, vreun “as in maneca” cum spun cunoscatorii, astfel ca de la bun inceput stim taberele si directia clara in care fiecare personaj se indreapta. De remarcat introducerea in randul personajelor realizate pe cale grafica a unei maimute ce aduce mult cu King Kong si pe care expertii in grafica au manevrat-o in asa fel incat in mod intentionat in anumite scene sa dea impresia ca e vreo “ruda” cu celebrul personaj din productiile Hollywoodiene. Uneori, audienta se face si prin imitatie, iar chinezii se pricep cel mai bine la asta… Calitativ, se poate spune ca “Detective Dee: The Four Heavenly Kings” nu reuseste sa depaseasca primul film din serie, dar prequelul din 2013 e cu siguranta depasit prin dinamism si mister. Ce e interesant e ca fata de productiile anterioare, detectivul Dee nu ocupa rolul predominant in poveste; el e ajutat de mai multe personaje, unele amuzante, altele rigide, altele misterioase. Desi povestea se cladeste in jurul investigatiei sale, la un moment dat Dee dispare din peisaj si temporar e inlocuit de oamenii din anturajul sau intr-un mod agreabil, facand absenta lui din film neobservata. Mai degraba interactiunea dintre tabere e mai interesanta decat rolul lui Dee in aceasta poveste. Una peste alta un film bun, captivant si deconectant, ce duce mai departe cu succes franciza si lasa deschisa poarta catre o continuare (care, daca ar fi sa urmam cronologia, ar trebui sa se axeze pe perioada dinastiei Zhou, ce a avut o viata scurta cu Wu Zetian exponenta a ei, cea care a ramas in istorie ca prima si singura Imparateasa a Chinei).

Traducerea, adaptarea si timingul manual au fost realizate in premiera in Romania de gligac2002 (Asia Team) pentru asiacinefil.

Prezentare realizata de cris999 – asiacinefil

0 Comments

Post your comment

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>