Memoria e unul din procesele psihice cele mai complexe ale experientei umane, neputand fi nici pe deplin explicabila, nici cuantificabila. A saptea arta a incercat de-a lungul timpului sa-i ofere o forma oarecum fizica, prin intermediul flashback-urilor. Pornind de la un joc al culorilor (prezentul viu colorat versus trecutul alb-negru), regizorul taiwanez Leste Chen (The Great Hypnotist, 20 Once Again) ne propune o incrancenata batalie a amintirilor, pornind de la o provocare incitanta: “Ce ar fi daca ti-ai aminti ca ai comis o crima pe care, de fapt, nu ai comis-o ?”. Aceasta este premisa noului sau film, “Battle of Memories”, un thriller misterios plasat undeva intr-un viitor foarte apropiat, in care doar tehnologia a evoluat, lumea ramanand neschimbata. Cu cunoscutii Bo Huang (Sun Wukong din “Journey to the West: Conquering the Demons”) si Xu Jinglei (cunoscuta din “The Warlords” sau “Shinjuku Incident”) in rolurile principale, filmul cu un buget de nu mai putin de 20 de milioane de dolari (o suma exagerata pentru rezultatul final) a fost un succes de box-office al acestei primaveri, in China, obtinand incasari de 42 de milioane de dolari. Ce-i drept si trailerul a fost unul reusit, starnind curiozitatea unui mare numar de amatori de sf, cu toate ca aspectele ce tin de science-fiction sunt doar un pretext, un decor al povestii in sine. Desi la finalul vizionarii poti ramane cu multe nelamuriri, mai ales datorita povestii extrem de incurcate, se pare ca publicul chinez a apreciat aceasta productie, si la fel si criticii de film, mai ales pentru ce a rezultat sub aspect vizual.

Undeva intr-un viitor foarte apropiat, stergerea din memorie a amintirilor nedorite sau dureroase a devenit un serviciu oferit la scara larga de o companie internationala, Centrul de Excelenta al Memoriei. La acest serviciu apeleaza o multime de persoane, procedura interventiei chirurgicale nefiind una dureroasa, constand in stocarea amintirilor nedorite pe un cip de memorie, pastrat in siguranta in baza de date a companiei. La un astfel de serviciu apeleaza si Jiang Feng (Bo Huang), un celebru scriitor de bestsellere. Aflat in plin proces de divort de sotia sa, Daichen (Xu Jinglei), acesta vrea sa stearga unele amintiri comune si apeleaza la acest Centru. Dupa ce are loc interventia, constata ca sotia lui conditioneaza semnarea actelor de divort de restaurarea amintirilor tocmai sterse. Neavand de ales, se intoarce la centru pentru restaurarea propriilor amintiri, insa dupa realizarea procedurii constata un lucru straniu: incep sa-i revina in minte unele amintiri de care e strain. Putin cate putin, lucruri detaliate pe care Jiang nu le-a trait vreodata incep sa ii apara in minte, lucruri ce se amesteca cu propriile-i amintiri si care dezvaluie niste secrete criminale. La propriu, deoarece constata ca devine stapan pe amintirile unui criminal al carui chip nu il stie…

“Battle of Memories”, prin stilul sau aparte, ia forma unui SF de mister retro-futuristic, ce porneste de la ideea – ce tine inca de domeniul fanteziei – extragerii memoriei umane si reimplantarii sale. Asistam de fapt la un puzzle criminal in spatele caruia se ascunde o idee pe cat de interesanta pe atat de realista, daca ne gandim la importanta de care se bucura karma si destinul in cultura chinezeasca si asiatica in general. E vorba de tendinta umana de a incerca controlarea destinului si evadarea din suferinta daca lucrurile nu ies asa cum trebuie. Jiang Feng e un scriitor sceptic. In plin proces de divort, apeleaza la serviciile companiei pentru a sterge din memorie amintiri care in timp ar fi devenit dureroase, alaturi de sotia lui. Mai apoi, sotia conditioneaza acceptarea divortului de o restaurare a amintirilor. Aici apare o lipsa in scenariu, deoarece scenaristul Peng Ren, cu care Leste Chen a mai colaborat si la The Great Hypnotist, si la 20 Once Again, omite sa dea un motiv solid care sa justifice acceptarea imediata de catre sot a cerintei celei de care urmeaza sa divorteze. Acesta doar se conformeaza, cu toate ca e perfect constient ca va ramane pentru totdeauna cu acele amintiri, o noua stergere a lor fiind imposibila (cel mult o stergere totala a intregii memorii). Si, cum era de asteptat, in timpul procesului de restaurare se produce un incident, fiindu-i implantate din greseala si amintirile unui criminal. Pana aici totul pare captivant si de-a dreptul fascinant, dar de acum inainte povestea se complica, iar spectatorului ii va fi tot mai greu sa inteleaga lucrurile. O serie de amintiri ce-i sunt straine lui Jiang ii apar in memorie, insa scenariul nu ne lasa sa stim decat cateva din amintirile sale anterioare, proprii. Din aceasta cauza nu se face o delimitare clara intre amintirile personale si cele implantate din greseala, motiv pentru care planurile se intrepatrund haotic. Iar ca haosul sa fie complet, il vedem pe Jiang asistand pasiv la amintirile altei persoane ce reapar de la o ora la alta (are 72 de ore la dispozitie pana la restaurarea totala a memoriei), degringolada fiind perfecta in momentul in care regizorul mai introduce o inovatie, anume: desi publicul vede chipul lui Jiang in amintirile criminalului, de fapt acesta e un cu totul alt personaj, sub aspect fizic, fiind cand un copil, cand o femeie, cand un barbat, in functie de banuieli. Cel putin asa doreste regizorul sa ni-l inchipuim pe Jinag ! Complicat ! Filmul este extrem de static, multe scene petrecandu-se in arestul politiei, unde Jiang ajunge captiv pentru mai mult de jumatate din film. Acesta ajunge sa colaboreze cu doi detectivi, care reusesc sa il creada in baza indiciilor ce le ofera despre cazul nerezolvat, insa dupa indiciile noi oferite, multe neclare, lucrurile doar se complica si mai mult. Apare si o intrebare subtila: daca prin absurd primim amintirile altei persoane, avem acces oare si la experienta lor emotionala ? Amintirea e un fapt in sine; oare si simtim senzatiile pe care cineva le-a trait odata, reamintindu-ne acele lucruri ? Solidificarea acestor violente amintiri va avea puterea sa schimbe fundamental persoana lui Jiang ? Ramane sa descoperiti asta pe parcurs. In ciuda haosului in privinta executiei productiei, “Battle of Memories” ramane un experiment provocator pentru cinematografia chineza, neobisnuita cu astfel de abordari futuriste. Cu o interpretare excelenta a protagonistilor si cu multe rasturnari de situatie, filmul reuseste in cele din urma sa se redreseze si sa capete coerenta spre final, chiar daca lasa unele lucruri nelamurite, iar altele sunt rezolvate intr-un mod neelegant si oarecum naiv. Doua ore interesante si intense ce pot arunca manusa si altor regizori chinezi mai experimentati, pentru povesti si mai indraznete.

Traducerea, adaptarea si timingul manual au fost realizate de gligac2002 (Asia Team) pentru asiacinefil.

Prezentare realizata de cris999 – asiacinefil

0 Comments

Post your comment

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>